Ham petrol, 1’den 60’a kadar karbon atomu içeren hidrokarbon
moleküllerin karışımıdır. Hidrokarbonların özellikleri, moleküllerindeki karbon
ve hidrojen atomlarının sayısına ve düzenlenmesine bağlıdır.
Ham petrol, örneğin, su gibi tek bir bileşik değildir;
bazıları büyük, bazıları küçük hidrokarbon moleküllerinin bir karışımıdır. Bir
laboratuvar beherinde ısıtılan suyun sıcaklığı 212°F’a ulaşıncaya kadar
yükselir, sonra kaynamaya başlar. Suyun tamamı buharlaşıp tükeninceye kadar
sıcaklık aynı derecede kalır; çünkü suyun içindeki her molekül H2O’dur.
Ham petrol oda sıcaklığında (70°F dolayı) kaynamaya başlar,
ısıtmaya devam edildiği süre boyunca kaynama devam edeceğinden, sıvı üzerinde
buharın sıcaklığı yükselir; nedeni, sıcaklık arttıkça hampetroldeki çeşitli
hidrokarbon molekülleri buharlaşarak veya kaynayarak sıvıyı terk etmesidir.
Kalan karışımın kaynayabilmesi için daha yüksek sıcaklıklara gereksinim olur.
Hidrokarbon molekülleri propanın kaynama noktası olan -44°F’dan, asfalt için
gereken 1500°F’a kadar geniş bir aralığı kapsar.
Ham petrolün bileşimi ve görünüşü bulunduğu
bölgeye ve yere göre farklıdır; akışkanlığı su gibilikten katranımsı katılara
kadar, rengi açıktan siyaha kadar değişir. ‘Ortalama’ bir hampetrol %84 karbon,
%14 hidrojen, %1-3 kükürt ve %1’den az azot, oksijen, metaller ve tuzlardan
oluşur. Tablo-1’de hampetrollerin içerdiği hidrokarbonlar sınıflandırılarak her
sınıfı temsil eden hidrokarbon tiplerinden birer örnek verilmiştir.
Hampetrolün içerdiği
hidrokarbon tipleri ve kaynama
noktaları arasındaki ilişki
Tablo-1: Hampetrol türleri ve içerdikleri
tipik
hidrokarbon tipleri
hidrokarbon tipleri
Ham petrolün kaynağı
|
Hidrokarbon tipi
|
S, % ağ.
|
API
yaklaşık
|
Naften verimi, % hac.
|
Oktan no
(tipik)
|
||
Paraf., % hac.
|
Arom. % hac.
|
Naften, % hac.
|
|||||
Nijerya-hafif
|
37
|
9
|
54
|
0.2
|
36
|
28
|
60
|
Suudi-hafif
|
63
|
19
|
18
|
2
|
34
|
22
|
40
|
Suudi-ağır
|
60
|
15
|
25
|
2.1
|
28
|
23
|
35
|
Venezüella-ağır
|
35
|
12
|
53
|
2.3
|
30
|
2
|
60
|
Venezüella-hafif
|
52
|
14
|
34
|
1.5
|
24
|
18
|
50
|
USA-Midcont.
|
-
|
-
|
-
|
0.4
|
40
|
-
|
-
|
USA-W. Texas
|
46
|
22
|
32
|
1.9
|
32
|
33
|
55
|
North Sea-Brent
|
50
|
16
|
34
|
0.4
|
37
|
31
|
50
|
İçerdiği hidrokarbon moleküllerine bağlı olarak hampetrolün rengi, bileşimi ve akışkanlığı değişir. Petrol çıkarılan bölgeler değiştikçe hampetrolün özellikleri de değişir. “Hafif” ve “ağır” sözcükleri, bir hampetrolün yoğunluğunu ve akmaya karşı direncini, yani viskozitesini tanımlar. Hafif hampetrol metal ve sülfür içeriği düşük, açık renkli, hafif kıvamlı ve kolaylıkla akabilen petroldür. Daha ucuz olan düşük kaliteli petrollerin metal ve sülfür miktarları yüksektir ve akışkan hale gelebilmesi için ısıtılmaları gerekir; bunlar ağır hampetroller olarak tanımlanır. Önemli miktarlarda hidrojen sülfür veya diğer reaktif sülfür bileşikleri içeren hampetrollere ‘sour’ (acı), az kükürtlü olanlara “sweet” (tatlı) hampetrol denir. Bu kuralın istisnaları West Texas ile Arap hampetrolleridir; birincisi içerdiği H2S’e bağlı olmaksızın daima “sour”dur, diğeri içerdiği kükürtlü bileşikler yüksek reaktivitede olmadığından “sour”olarak tanımlanmaz.
Ağır hampetrol çok viskozdur ve kolaylıkla
akmaz. Tipik özellikleri yüksek spesifik gravite, düşük H/C oranı, yüksek
karbon kalıntısı ve yüksek miktarlarda asfaltenler, ağır metaller, sülfür ve
nitrojendir (Tablo-2).
Göreceli olarak basit denemelerle, hampetrol
parafinik, aromatik, naftenik ve karışık bazlı olarak sınıflandırılır.
Hampetrolde doymamış hidrokarbonların miktarı çok azdır, bu nedenle genellikle
sınıflandırmaya alınmazlar (Tablo-3).
·
Parafinik bazlı hampetrollerde çoğunlukta olan
hidrokarbonlar n-alkanlar, dallanmış alkanlar ve sikloalkanlardır (naftenler),
asfaltik (veya bitum) maddeler çok azdır veya yoktur.
·
Aromatik bazlı hampetroller tek halkalı veya
kondens halkalı aromatik hidrokarbonlarca zengindir.
·
Naftenik veya asfaltik bazlı hampetrollerde
asfaltik maddeler çoktur, sülfür, nitrojen ve oksijenli bileşikler vardır,
parafinler azdır veya hiç yoktur.
·
Karışık bazlı hampetroller hem parafinik ve hem
de naftenik yapılı hidrokarbonlar içerir. Ham petrollerin çoğu bu gruba girer.
Tablo-2-: Hampetrolün
bileşimi ve hidrokarbonların dağılımı
|
Tablo-3: Hampetroldeki hidrokarbonların
dağılımı
|
||||||||||||||||||||||
|
|
Ham petrolün yapısı hakkında bilgi veren bazı
deneme yöntemleri vardır. Bunlardan biri API gravitelerine göre tanımlamadır. API hampetrolü
viskozitelerine göre sınıflandıran Uluslararası bir sistemdir. Sistemde,
ağırlık/hacim birimiyle ifade edilen yoğunluk yerine spesifik gravite
değerlerinin fonksiyonu olan yerine API gravite dereceleri esas alınmıştır. Spesifik
gravite bir maddenin belirli bir hacminin ağırlığının, sıcaklık aynı olmak
koşuluyla, aynı hacimdeki suyun ağırlığına oranıdır. Spesifik gravite, API
graviteye çevrilir.
API gravite değerleri yükseldikçe hampetrol
incelir; örneğin hafif (ince) hampetrollerin API graviteleri yüksek, spesifik
graviteleri düşüktür. Düşük karbonlu, yüksek hidrojenli ve yüksek API graviteli
hampetroller, genellikle, parafinlerce zengindir ve daha büyük oranlarda benzin
ve hafif petrol ürünleri üretme eğilimindedirler; yüksek karbon, düşük hidrojen
ve düşük API gravite değerleri ise hampetrolün, naftenik bileşiklerce zengin
olduğunu gösterir. Hampetrol API derecelerine göre üç grupta toplanabilir
(Tablo-4).
Naftenik hampetrollerin API derecesi 45
dolayındadır. Ağır hampetrollerde bu değer 20 ye, hatta 11’e kadar düşer. Örneğin, API gravitesi 35
olan bir hampetrolün ortalama bileşimi, %50 naftenler, %7 aromatikler, %8
asfaltenler, %25 doymuşlar ve %10 diğer bileşikler şeklinde dağılır.
Tablo-4: Hampetrol için API sınıflandırma
sistemi
API Derecesi
|
Tanım
|
Viskozite
|
Renk
|
Ana bileşimi
|
0o – 22.3o
|
ağır
|
çok viskoz
|
koyu
|
asfalt
|
22.3o – 31.3o
|
orta
|
orta
|
kahve
|
benzin + dizel
|
31.3o – 47o
|
hafif
|
akışkan
|
açık sarı
|
kondensat / benzin
|
Hampetrollerin yapısını tanımlayan diğer bir
yöntem, korelasyon indeksi denilen, BMCI veya CI (United States Bureau of
Mines) değeridir. BMCI, bir distilasyon fraksiyonunun ortalama kaynama noktası
ve yoğunluğuyla ilişkilidir ve parafinler için sıfır, benzen için 100 kabul
edilmiştir. Değerin hesaplanmasında kullanılan eşitlik saf hidrokarbonların
kaynama noktaları ve yoğunlukları kullanılarak çıkarılmıştır. Düşük BMCI
değerleri fraksiyonun (veya doğrudan hampetrolün) parafinlerce zengin olduğunu,
yüksek değerler aromatik yapılı bileşenlerin daha fazla bulunduğunu gösterir.
Daha kapsamlı incelemelerde hampetrolün bazı değerleri (verimi, ürünlerin
kalitesi gibi) ve işlenme parametreleri saptanır.
Eser Metaller: Hampetrolde doğal olarak az miktarlarda,
nikel, demir ve vanadyum da dahil, çeşitli metaller vardır; bunlar rafinasyon
sırasında uzaklaştırılır. Rafineri fırın ve kazanlarında ağır fuel oillerin
yanmasıyla, fırın cidarlarında ve tüplerde vanadyum oksit ve nikel oksit
kalıntılar oluşur. Eser miktarlardaki arsenik, vanadyum ve nikelin, bazı
katalizörler için zehirleyici olmaları nedeniyle, proseslere alınmadan önce
uzaklaştırılmaları önerilir.
Tuzlar: Ham petrollerde, süspansiyon veya çözünmüş
(salamura) halde, sodyum klorür, magnezyum klorür ve kalsiyum klorürü gibi
inorganik tuzlar bulunur. Bu tuzlar, katalizör zehirlenmesi, ekipman korozyonu
ve arızalanmaları önlemek amacıyla, proseslerden önce uzaklaştırılmalı veya
nötralleştirilmelidir. Tuz korozyonunun nedeni, bazı metal klorürlerin
hidrolizlenerek hidrojen klorüre (HCl), bunun da, hampetrol ısıtılınca hidroklorik
aside dönüşmesidir. Ayrıca hidrojen klorür de amonyakla birleşerek amonyum
klorür (NH4Cl), oluşturur ki bu madde de arızalanmalara ve korozyona
yol açar.
Karbon Dioksit: Karbon dioksit, hampetrolde doğal olarak
bulunan veya proses sırasında ilave edilen, veya distilasyon işleminde
kullanılan buharda bulunan bikarbonatların dekompozisyonuyla (bozunma) meydana
gelir.
1. BİLEŞİMİ
1.1. Hidrokarbonlar
Hidrokarbonlar, karbon ve hidrojenden içeren
organik bileşiklerdir; bunlar dört temel sınıf altında toplanır: parafinler,
olefinler, naftenler ve aromatikler.
Ham petrol, 1’den 60’a kadar karbon atomu
içeren, karbon ve hidrojenli hidrokarbon moleküllerin karışımıdır.
Hidrokarbonların özellikleri, moleküllerindeki karbon ve hidrojen atomlarının
sayısına ve düzenlenmesine bağlıdır. En basit hidrokarbon molekülü bir karbon
ve dört hidrojen içeren metandır. Tüm diğer petrol hidrokarbonları bu
molekülden türer.
Genellikle, dört karbon atomuna kadar olan
hidrokarbonlar gaz halindedir; 5-19 karbon atomu içerenler sıvı, 20 ve daha
fazla karbon atomlu moleküller ise katıdır. Rafineri proseslerinde, hampetrolde
doğal olarak gruplar halinde bulunan benzer temel hidrokarbon moleküllerini
ayırmak veya birleştirmek için kim- yasal maddeler, katalizörler, ısı ve basınç
uygulanır. Proseslerle, bu moleküllerin yapıları ve bağlanma şekilleri yeniden
düzenlenebilir, farklı hidrokarbon molekülleri ve bileşikler oluşturulur. Bu
nedenlerle, rafineri prosesinde bu bileşiklerin hidrokarbon tipi (parafinik,
naftenik ve aromatik), özel kimyasal bileşik olmasından daha önemlidir.
Hampetrolde bulunan üç temel hidrokarbon grubu parafinik, naftenik ve aromatik
bileşiklerdir.
Parafinik
Hidrokarbonlar
Hampetrolde bulunan parafinik hidrokarbon
bileşikleri serisi CnH1n+2 genel formülüyle gösterilir ve
doymuş hidrokarbonlardır. Bunlarda karbon atomları ya zikzak zincirler (normal)
veya dallanmış zincirler (izomer) şeklinde düzenlenmişlerdir. En hafif normal
parafin molekülleri gazlarda ve parafin vakslarda (mumlar) bulunur. Metan,
etan, propan ve bütan (gazlar 1-4 karbon atomu içerirler), pentan ve heksan
(5-6 karbon atomlu sıvılar) zikzak zincirli moleküllere örnektir.
Dört veya daha fazla karbon atomlu parafinik
hidrokarbonlar izomerik yapıda bulunabilirler; izomer, aynı sayıda karbon ve
hidrojen atomu içeren, fakat karbon atomlarının düzenlenmeleri farklı
olduğundan değişik fiziksel ve kimyasal özellikler gösteren maddelerdir.
Normal parafinlerde karbon atomları bir zincir yapısında
düzenlenirken izoparafinlerde bir zincir iskelet üzerinde dallanmış başka
zincirler bulunur. Örneğin sekiz karbon atomlu (C8H8)
normal oktan (düz zincirli) ve izooktan (2,2,4-trimetilpentan, dallanmış
zincirli) izomerik yapıya tipik bir örnektir. Dallanmış zincirli parafinler
hampetrolün daha ağır fraksiyonlarında bulunur.
Naftenik
Hidrokarbonlar
Naftenler, CnH2n Genel
formüllü ve bazı karbon atomları halkalı (siklik) yapıda düzenlenmiş doymuş
hidrokarbonlardır. Ham petrolün, çok hafifleri hariç, her fraksiyonunda
bulunurlar; daha çok beş ve altı karbon atomlu tek-halkalı naftenler
(monosiklo-parafinler) şeklindedirler. Tek halkalı naftenlerin genel formülleri
olefinler gibi CnH2n şeklindedir. İki halkalı naftenler (disikloparafinler)
nafta ürününün ağır fraksiyonunda bulunur.
Aromatik
Hidrokarbonlar
Naftenik hidrokarbonlarda olduğu gibi,
aromatik bileşiklerde de bazı karbon atomları bir halka şeklindedir, fakat
birbirlerine tek bağla değil, aromatik bağlarla bağlanmışlardır. Aromatik
yapının genel formülü CnH2n–6.dır; örneğin en basit aromatik
bileşik benzenin formülü C6H6 dır.
En kompleks aromatikler olan polinükleer
(veya polisiklik aromatik hidrokarbonlar, PCA veya PAH*) aromatik
bileşikler hampetrolün oldukça ağır fraksiyonlarında bulunur. Aromatik
hidrokarbonlar grubundan olan bu sınıfının önemli bir özelliği çözünürlüğüdür.
Asfaltenler karbon disülfürde (veya DMSO gibi sülfürlü hidrokarbonlarda)
çözünürler, fakat n-pentan ve n-heptan gibi hafif hidrokarbonlarda çözünmezler.
Birbirlerine yapışık aromatik halkalar içerirler, halkaların kenarlarında
alifatik ve/veya naftenik zincirler, aromatik halkalarda nitrojen, sülfür,
oksijen atomları ve vanadyum ve nikel kompleksleri bulunabilir.
(*Polisiklik Aromatik Hidrokarbonlar (PAH): IUPAC
(International Union on Pure and Applied Chemistry) tanımına göre PAH, üç
kondens benzen halkası içeren izomerlerdir (C14H10,
fenantren ve antrasen). Dört, beş, altı hatta yedi ve daha fazla kondens
halkalı PAH molekülleri vardır. Altı halkalıya kadar olanlar genellikle “küçük
PAH’lar”, daha fazla halkalı olanlar “büyük PAH’lar olarak tanımlanır.)
Şeki-1: (a) Koklaşmış haldeki asfaltenler, (b) toplanmış (agregat)
haldeki asfaltenler,
(c) asfalten molekülleri
(c) asfalten molekülleri
Asfaltenler uçucu olmayan, yüksek molekül ağırlıklı petrol fraksiyonlarıdır. Birbirine yapışık aromatik halkalardan oluşurlar ve homojen olmayan düz levhalar şeklindedirler Ayrıca heptanda çözünmediklerinden hampetrolde sıvı halde değil, katı dispersiyon halinde bulunurlar; birbirlerine doğru çekilerek aglomerizasyon yapma eğilimindedirler.
Asfaltenler
hampetrolde dispersiyon halinde bulunurlar ve reçinemsi bir yapıdadırlar.
Bunlar, petrolün en yüksek molekül ağırlıklı ve en büyük yapılı bileşenleridir,
belirli bir erime noktaları olmadığından yüksek karbon kalıntısı verirler,
aglomere olarak kitap-yaprakları görünümünde yapılar oluştururlar.
Diğer Hidrokarbonlar
a. Alkenler: Genel formülleri CnH2n
olan mono-olefinlerdir ve zincirde tek karbon-karbon çift bağı içerirler. En
basit alken etilende, çift bağla bağlanmış iki karbon atomu ile dört hidrojen
atomu vardır. Parafinlerde olduğu gibi, dört veya daha fazla karbon atomu
içeren olefinler yapısal izomerler oluştururlar. Olefinler hampetrolde çok
azdır, çoğunlukla termal ve katalitik kraking işlemleriyle meydana gelirler.
b. Dienler ve Alkinler: Dienler
diolefinlerdir, iki karbon-karbon çift bağları vardır. Diğer bir doymamış
hidrokarbonlar grubu da alkinlerdir, molekül içinde karbon-karbon üçlü bağ
içerirler. Bu her iki hidrokarbonlar serisinin de genel formülleri CnH2n-2.dir.
1,2-Bütadien ve 1,3-bütadien gibi diolefinler ve asetilen gibi alkinler, C5
lerde ve krakingden çıkan hafif fraksiyonlarda bulunur.
Olefinler, diolefinler ve alkinler doymamış
bileşiklerdir, karbon atomlarının tüm valenslerini doyurabilecek sayıda
hidrojenden yoksundurlar; parafinler ve naftenler-den daha reaktiftirler ve
hidrojen, klor ve brom gibi diğer elementlerle kolaylıkla birleşirler. Aşağıda
tipik bazı dienler ve alkinlerin formülleri verilmiştir.
1.2. Hidrokarbon
Olmayanlar
Hampetrolde karbon ve hidrojenden oluşan
hidrokarbonlardan başka diğer bazı elementler içeren bileşikler de bulunur; bu
elementlere heteroatomlar (“diğer atomlar”) denir. Heteroatomlar bağlanmış
karbon ve hidrojenli bir bileşik hidrokarbon değildir. Hampetrolde bulunan
başlıca heteroatomlar sülfür ve nitrojendir, ayrıca çok az vanadyum, nikel,
sodyum ve potasyum da bulunur.
Sülfür Bileşikleri
Sülfür bileşiklerinin tipi ve miktarı hampetrolün
bulunduğu yere göre ağırlıkça %2-6 arasında değişir. %1’den dazla
çözünmüş hidrojen sülfür içeren hampetrol “sour (acı)” petrol olarak sınıflandırılır.
Sülfürlü bileşiklerin kendilerine özgü rahatsız edici kokuları vardır,
ki bu özellik onların hemen algılanmasını sağladığından, özellikle sağlık
yönünden çok tehlikeli olan bu bileşiklerden sakınmayı kolaylaştırır.
Hampetrolde kükürt ya hidrojen sülfür (H2S)
halinde, ya bileşikler (örneğin, merkaptanlar, sülfürler, disülfürler,
tiofenler, v.s.) halinde veya elementel sülfür şeklinde bulunur ve ısıl
dayanıklılıkları zayıftır; rafinasyon sırasında parçalanarak hidrojen sülfür ve
basit organik sülfür bileşiklerine dönüşürler. Hidrojen sülfürdeki bir
hidrojen atomunun yerine bir hidrokarbon grubunun girmesiyle merkaptanlar
meydana gelir; bunlar, hampetrolün distilasyonu sırasında oluşurlar. Hidrojen
sülfürdeki iki hidrojen atomu da hidrokarbon gruplarıyla yer değiştirdiğinde
sülfür bileşikleri meydana gelir; örneğin, tiyofen (C4H4S)
gibi. Her hampetroldeki sülfürlü bileşikler miktar ve tip olarak farklıdır,
fakat ağır fraksiyonlarındaki miktarları daha fazla, daha kararlı ve daha
karmaşık yapıdadırlar.
Hidrojen sülfür, rafineri proses ünitelerinde
korozyona neden olan koşullardan en önemlisidir. Diğer korozif bileşikler
elementel kükürt ve merkaptanlardır. Korozif sülfür bileşikleri fena kokuludur.
Rafineri ekipmanları, boru sistemleri ve tankların
yapımında kullanılan demir ve çelik malzemeye kükürtlü bileşiklerin korozif
etkisiyle piroforik demir sülfat oluşur. Kükürtlü bileşikler içeren petrol
ürünlerinin yanmasıyla, sülfürik asit ve sülfür dioksit gibi istenmeyen
maddeler açığa çıkar.
Oksijenli Bileşikler
Petrolde
bulunan oksijenli bileşikler oldukça komplekstir ve bir kısmının yapıları henüz
tam olarak tanımlanamamıştır. Petrolün distilasyonunda bazı bileşiklerin
parçalanarak yan zincirlerinde karboksilik asitler bulunan ve naftenik asitler
denilen halkalı yapıların oluştuğu, kraking prosesleri sonunda da bazı fenolik
bileşiklerin bulunduğu bilinmektedir. Rafineri akımlarından elde edilen
verilerden de yararlanılarak yapılan analizlerle, petroldeki oksijenli
bileşiklerin çoğunun karmaşık yapılı karboksilik asitler, fenoller ve kresoller
olduğu, esterler, amidler, ketonlar ve benzofuranlar gibi asidik olmayan
bileşikleri daha az bulunduğu saptanmıştır. Asfaltlar yüksek-oksijenli
bileşikler içerirler.
Çoğu asidik karakterde olduğundan oksijenli
bileşiklerin hampetrol ve fraksiyonlarından uzaklaştırılmaları gerekir. Ham
petrolün toplam asit değeri %0.03-3 arasında değişebilir. Katalitik proseslere
verilen akımlarda S ve N kontrol altında tutulduğundan oksijenli bileşikler
önemli bir sorun yaratmaz.
Nitrojenli Bileşikler
Ham petrollerin çoğunda nitrojen miktarı ağırlıkça
%0.1’den azdır. Nitrojenli bileşikler ısıya dayanıklı olduklarından hafif
rafineri akımlarında eser miktarlarda bulunurken, yüksek kaynayan
fraksiyonlarda daha fazladırlar. Nitrojen, hafif fraksiyonlarda bazik
bileşikler şeklindedir, daha ağır fraksiyonlarında ise, çoğunlukla, non bazik
(baz olmayan) haldedir ve eser miktarlarda Cu, V, Ni metaller içerebilir.
Proses fırınlarında nitrojen oksitler oluşur. Katalitik kraking ve hidrokraking(*)
proseslerinde nitrojen bileşiklerinin bozunmasıyla amonyak ve siyanürler
meydana gelerek katalizörlere zehir etkisi yapar; bu nedenle katalitik
proseslere verilen akımlar hidrotreating(**) prosesinden geçirilerek
nitrojen içeriği zararsız seviyelere düşürülür.
(*Hidrokraking: Hidrokraking: hidrojenli ortamda parçalamadır. Ağır ham maddeyi düşük-kaynama noktalı, yüksek-kaliteli ürünlere dönüştürmede uygulanan bir dönüşüm prosesidir; kimyasal reaksiyonlar hidrojenli ortamda yapılır. (**)Hidrotreating (Hidrodesülfürizasyon, Hidrofining): atmosferik residu, vakum gaz oiller ve vakum residuların kükürt miktarlarını düşürmek için uygulanan proses)
(*Hidrokraking: Hidrokraking: hidrojenli ortamda parçalamadır. Ağır ham maddeyi düşük-kaynama noktalı, yüksek-kaliteli ürünlere dönüştürmede uygulanan bir dönüşüm prosesidir; kimyasal reaksiyonlar hidrojenli ortamda yapılır. (**)Hidrotreating (Hidrodesülfürizasyon, Hidrofining): atmosferik residu, vakum gaz oiller ve vakum residuların kükürt miktarlarını düşürmek için uygulanan proses)
2. ÖZELLİKLERİ
Hidrokarbonların özellikleri ait oldukları
sınıfa ve karbon yapısına bağlı olarak değişir. Yoğunluk, ısı değeri, alevlenme
noktası, akışkanlık, viskozite, uçuculuk, buhar basıncı, kaynama noktası, donma
noktası, oktan sayısı ve setan sayısı gibi bazı özellikler petrol ürünleri için
çok önemli performans kriterleridir. Aşağıda bu özelliklerle ilgili kısa
açıklamalar yapılmış, petrol ürünlerinde bulunan hidrokarbonların tipik özellik
değerleri kıyaslamalı olarak verilmiştir.
Yoğunluk ve Enerji
İçeriği (Yanma Isısı)
Yoğunluk bir “bulk(*)” özelliktir.
Aynı sınıftan olan bileşiklerin yoğunlukları, karbon sayısının artmasıyla
yükselir. Aynı karbon sayılı bileşiklerde ise yoğunluk artışı parafin, naften
ve aromatik sırasını izler.
Aynı karbon sayılı hidrokarbonların birim
ağırlıklarının enerji içeriği(**) aromatik, naftenik ve parafinik
sırasına göre artar, bu sıra, hacim bazında ele alındığında, tersine döner,
yani birim hacim parafinlerin enerji içeriği en düşükken, aromatiklerin en fazladır.
(*Bulk özellik: Karışımların bazı özellikleri içerdiği bileşiklerin bu özelliklerinin ortalamasıdır; bu kurala uyan özelliklere “bulk” özellik denir. Bir karışımın, örneğin yoğunluğu bir bulk özelliktir, yani karışımdaki herbir bileşenin yoğunluklarının hacimsel ortalamasıdır.
(*Bulk özellik: Karışımların bazı özellikleri içerdiği bileşiklerin bu özelliklerinin ortalamasıdır; bu kurala uyan özelliklere “bulk” özellik denir. Bir karışımın, örneğin yoğunluğu bir bulk özelliktir, yani karışımdaki herbir bileşenin yoğunluklarının hacimsel ortalamasıdır.
**Enerji içeriği, veya yanma
ısısı, belirli bir miktar yakıtın özel koşullar altında yanmasıyla açığa
çıkan ısıdır.)
Enerji içeriği gravimetrik (enerji/yakıtın
ağırlığı) veya volumetrik (enerji/yakıtın hacmi) birimlerle tanımlanır.
Uluslararası metrik birimler (SI), sırasıyla, mega jul/ kilogram (MJ/kg) ve
mega jul/litre (MJ/L) dır; ayrıca Btu/lb ve Btu/gal birimleri de kullanılır.
Bu eğilim petrol ürünlerinde de geçerlidir.
Düşük yoğunluklu hidrokarbonlar karışımın (örneğin benzin gibi) ağırlık
bazındaki ısı değeri daha yüksekken, yüksek yoğunluklu hidrokarbonlar içeren
karışımların (dizel yakıtı gibi) hacim bazındaki ısı değeri daha yüksektir.
(Tablo-5; 6; 7)
Alevlenme noktası
Alevlenme noktası, alevlenebilir özellikteki
bir sıvı üzerindeki buharın yakıcı bir kaynakla temas halinde tutuştuğu en
düşük sıcaklıktır. Alevlenme noktası, testin yapıldığı koşullara bağlıdır.
Tablo-5: Dizel yakıtı hidrokarbonlarının
yoğunluk ve
yanma ısıları
yanma ısıları
Adı |
Hidrokarbon Sınıfı
|
Karbon Sayısı
|
Yoğunluk
g/cm3, 20 0C
|
Net Yanma Isısı, 20 0C
|
|
Btu/lb
|
Btu/gal
|
||||
Naftalin
|
aromatik
|
10
|
1.1750
|
16704
|
163800
|
Tetralin
|
aromatik
|
10
|
0.9695
|
17422
|
140960
|
1,3-dietilbenzen
|
aromatik
|
10
|
0.8639
|
17792
|
128270
|
n-bütilsikloheksan
|
naften
|
10
|
0.7992
|
18666
|
124500
|
n-pentilsiklopentan
|
naften
|
10
|
0.7912
|
18738
|
123720
|
Dekan
|
n-parafin
|
10
|
0.7301
|
19018
|
115800
|
2,2-dimetiloktan
|
izoparafin
|
10
|
0.7225
|
18979
|
114750
|
Antrasen
|
aromatik
|
14
|
1.2510
|
16514
|
172410
|
n-nonilbenzen
|
aromatik
|
15
|
0.8558
|
18120
|
129410
|
n-nonilsikloheksan
|
naften
|
15
|
0.8160
|
18672
|
127150
|
n-desilsiklopentan
|
naften
|
15
|
0.8110
|
18721
|
126710
|
n-pentadekan
|
n-parafin
|
15
|
0.7684
|
18908
|
121250
|
n-tetradesilbenzen
|
aromatik
|
20
|
0.8549
|
18264
|
130310
|
n-tetradesilsikloheksan
|
Naften
|
20
|
0.8250
|
18678
|
128590
|
n-pentadesilsiklopentan
|
naften
|
20
|
0.8213
|
18712
|
128260
|
eikosan
|
n-parafin
|
20
|
0.7843
|
18853
|
123400
|
Tablo-6: Jet yakıtı hidrokarbonlarının
yoğunluk ve
yanma ısıları
yanma ısıları
Adı |
Hidrokarbon Sınıfı
|
Karbon Sayısı
|
Yoğunluk
g/cm3, 20 0C
|
Net Yanma Isısı, 20 0C
|
|
Btu/lb
|
Btu/gal
|
||||
n-Oktan
|
n-Parafin
|
8
|
0.7027
|
19,090
|
112,000
|
2-Metilheptan
|
İzoparafin
|
8
|
0.6879
|
19,080
|
111,100
|
1-Metil-1-etilsiklopentan
|
Naftalen
|
8
|
0.7809
|
18,730
|
122,100
|
Etilsikloheksan
|
Naphthene
|
8
|
0.7879
|
18,660
|
122,700
|
o-Ksilen
|
Aromatik
|
8
|
0.8801
|
17,550
|
128,900
|
p-Ksilen
|
Aromatik
|
8
|
0.8610
|
17,550
|
126,100
|
Cis-Dekalin
|
Naphthene
|
10
|
0.8967
|
18,320
|
137,100
|
Tetralin
|
Aromatik
|
10
|
0.9695
|
17,420
|
140,200
|
Naftalin
|
Aromatik
|
10
|
1.1750
|
17,250
|
169,100
|
n-Dodekan
|
n-Parafin
|
12
|
0.7488
|
18,960
|
118,500
|
2-Metilundekan
|
İzoparafin
|
12
|
0.7458
|
18,950
|
117,900
|
n-Hekzilbenzen
|
Aromatik
|
12
|
0.8602
|
17,970
|
129,000
|
n-Heksadekan
|
n-Parafin
|
16
|
0.7735
|
18,890
|
122,000
|
n-Desilbenzen
|
Aromatik
|
16
|
0.8554
|
18,160
|
129,600
|
Tablo-7: Değişik yakıtların yoğunluk ve
net ısı değerleri
net ısı değerleri
Yakıt
|
Yoğunluk, g/cm3
|
Net ısı değeri, Btu/lb
|
Net ısı değeri, Btu/gal
|
Normal benzin
|
0.735
|
18630
|
114200
|
Premium benzin
|
0.755
|
18440
|
116200
|
Jet Yakıtı
|
0.795
|
18420
|
122200
|
Dizel yakıtı
|
0.850
|
18330
|
130000
|
Akışkanlık
Hampetrol ve elde edilen bazı ürünler (örneğin yakıtlar,
yağlar gibi) binden fazla hidrokarbonun karışımıdır ve herbir hidrokarbon
bileşiğinin kendine özgü akışkanlık özelliği (akma ve donma noktası, viskozite
gibi) vardır. Bir yakıt soğuk koşullarla karşılaştığında içerdiği
hidrokarbonlardan önce donma noktaları en yüksek olanların akışkanlıkları
azalır ve vaks kristalleri halinde donmaya başlarlar. Sıcaklık düşmesinin devam
etmesi halinde daha düşük donma noktalı bileşiklerde derece derece katılaşır.
Böylece yakıt homojen sıvı halini kaybederek önce bir miktar mumsu kristaller
içeren heterojen bir karışım, daha sonra da katıya benzer hidrokarbon bloklar
haline dönüşür. Böyle bir karışımın doğal olarak yakıt olarak kullanılması
olanaksızlaşır.
Viskozite(*)
Bir akışkanın viskozitesi temelde molekül
ağırlığına bağlıdır, hidrokarbon sınıfından önemli derecede etkilenmez; aynı
karbon sayılı bileşiklerden naftenlerin viskoziteleri, parafinler veya
aromatiklere kıyasla biraz daha yüksektir.
(*Viskozite: Gravite veya başka
bir mekanik basınç altında bir sıvının akmaya karşı gösterdiği dirençtir. Su
veya benzin gibi “ince” sıvıların viskoziteleri düşük, meyve suyu veya motor
yağı gibi “kalın” sıvıların viskoziteleri daha yüksektir. Bir sıvının
viskozitesi sıcaklığının artmasıyla azalır.)
Uçuculuk
Bir bileşiğin uçuculuğu buharlaşma eğilimi
olarak tanımlanabilir. Hidrokarbon karışımlarının (örneğin yakıtların)
uçuculuğunu iki fiziksel özelliği belirler; bunlar, bıhar basıncı ve
distilasyon profilidir. Çok uçucu bir yakıtın buhar basıncı yüksek ve
distilasyon başlangıç sıcaklığı düşüktür.
Buhar Basıncı
Saf
bir maddenin buhar basıncı, sabit bir sıcaklıkta sıvısı ile dengede olan buharının
basıncı olarak tanımlanır. Bu basınç, sıvı faz bitmediği sürece, buhar miktarına
ve buhar-sıvı oranına bağlı değildir. Sıcaklık arttıkça buhar basıncı da yükselir
ve dış basınca eşit olduğunda sıvı kaynamaya başlar. Petrol ürünleri,
örneğin çeşitli yakıtlar gibi, genellikle çok farklı hidrokarbonlar karışımıdır
ve saf maddeler gibi davranmazlar. Karışımdaki her bir bileşenin kendi buhar
basınçları vardır, dolayısıyla belirli sıcaklıklarda buhar ve sıvı fazlar aynı
kompozisyonlarda olmaz; buhar fazı karışımdaki bileşenlerden kaynama noktaları
düşük (veya buhar basınçları yüksek) olanları daha fazla içerir.
Bir yakıt buharlaşırken sıvı fazın bileşimi
değişir, buharlaşma devam ettiği sürece de kalan sıvının buhar basıncı düşmeye
devam eder. Böyle bir karışımın “gerçek” buhar basıncı, “belirli bir sıcaklıkta
buhar/sıvı oranı sıfıra ulaştığında, sıvısı ile dengede olan buharın basıncı”
olarak tarif edilir; bu basınç o yakıtın oluşturabileceği en yüksek basınçtır.
Petrol endüstrisinde gerçek buhar basıncının ölçülmesi pratik bir yöntem
olmadığından yakıtların genel kalite kontrol testlerinde bunun yerine RVP (Reid
Vapor Pressure) değerleri saptanır. Bir yakıtın RVP değeri gerçek buhar
basıncından sadece %1-3 kadar daha düşüktür.
Kaynama Noktası
Aynı sınıftan bileşikler için kaynama noktaları
karbon sayısıyla artar. Aynı karbon sayılı bileşikler için kaynama noktalarının
artış sırası izoparafin, n-parafin, naften, aromatik bileşiklerdir. Aynı karbon
sayılı izoparafinler ve aromatikler arasındaki kaynama noktası farkı (100°–150°F)
aynı sınıftan olan ve sadece bir karbon farkı bulunan bileşiklerin kaynama
noktaları arasındaki farktan (~ 35°F) daha büyüktür. Dizel yakıtı kaynama
aralığının orta noktası olan 500 0F dolayında kaynayan bileşikler C12
aromatikler, C13 naftenler, C14 n-parafinler ve C15
izoparafinler olabilir (Tablo-8; 9).
Hampetrol fraksiyonlarındaki hidrokarbonların karbon sayıları ve
kaynama noktaları arasındaki ilişki
kaynama noktaları arasındaki ilişki
Tablo-8: Dizel yakıtı hidrokarbonlarının
kaynama ve
donma noktaları
donma noktaları
Adı
|
Formül
|
Hid. Sınıfı
|
K. Nok.0F
|
D. Nok.0F
|
naftalen
|
C10H8
|
aromatik
|
424
|
176
|
tetralin
|
C10H12
|
aromatik
|
406
|
-31
|
cis-dekalin
|
C10H18
|
naften
|
385
|
-45
|
1,3-dietilbenzen
|
C10H14
|
aromatik
|
358
|
-119
|
n-pentilsiklopentan
|
C10H20
|
naften
|
358
|
-117
|
dekan
|
C10H22
|
n-parafin
|
345
|
-22
|
antrasen
|
C14H10
|
aromatik
|
646
|
419
|
1-pentilnaftalin
|
C15H18
|
aromatik
|
583
|
-11
|
n-nonilsikloheksan
|
C15H30
|
naften
|
540
|
14
|
n-desilsiklopentan
|
C15H30
|
naften
|
534
|
-8
|
n-pentadekan
|
C15H32
|
n-parafin
|
520
|
50
|
2-metiltetradekan
|
C15H32
|
izoparafin
|
509
|
18
|
1-desilnaftalin
|
C20H28
|
aromatik
|
714
|
669
|
n-tetradesilbenzen
|
C20H34
|
aromatik
|
59
|
61
|
n-tetradesilsikloheksan
|
C20H40
|
naften
|
669
|
77
|
n-pentadesilsiklopentan
|
C20H40
|
naften
|
667
|
63
|
2-metilnonadekan
|
C20H42
|
izoparafin
|
642
|
64
|
Tablo-9: Jet yakıtı hidrokarbonlarının
kaynama ve
donma noktaları
donma noktaları
Adı
|
Formül
|
Hidr. Sınıfı
|
K. Nok., ºF
|
D. Nok., ºF
|
n-oktan
|
C8H18
|
n-parafin
|
258.2
|
–70.2
|
2-Metilpentan
|
C8H18
|
izoparafin
|
243.8
|
–164.3
|
etilsikloheksan
|
C8H16
|
naften
|
269.2
|
–168.4
|
o-ksilen
|
C8H10
|
aromatik
|
292.0
|
–13.3
|
p-ksilen
|
C8H10
|
aromatik
|
281.0
|
55.9
|
cis-dekalin
|
C10H18
|
naften
|
384.5
|
–45.4
|
tetralin
|
C10H12
|
aromatik
|
405.8
|
–32.4
|
naftalen
|
C10H8
|
aromatik
|
424.3
|
176.5
|
n-dodesan
|
C12H26
|
n-parafin
|
421.4
|
14.8
|
2-metilundekan
|
C12H26
|
izoparafin
|
410.0
|
–52.3
|
1-etilnaftalen
|
C12H12
|
aromatik
|
497.0
|
7.1
|
n-heksilbenzen
|
C12H18
|
aromatik
|
439.0
|
–77.8
|
n-heksadekan
|
C16H34
|
n-parafin
|
548.4
|
64.7
|
2-metilpentadekan
|
C16H34
|
izoparafin
|
538.9
|
19.4
|
n-desilbenzen
|
C16H26
|
aromatik
|
568.2
|
6.1
|
Donma Noktası
Aynı gruptan olan hidrokarbon bileşiklerin
donma noktaları karbon sayısının artmasıyla artar, fakat bileşiğin moleküler
şeklinden önemli derecede etkilenir. n-Parafinler ve sübstitüe olmamış aromatik
hidrokarbonlar gibi moleküller, aynı karbon sayılı diğer bileşiklerden çok daha
yüksek sıcaklıklarda donarlar; çünkü bunların geometrileri, kristalin yapıda
sıkı bir şekilde tutunmalarına olanak sağlayacak yapıdadır ve kolaylıkla
kristallenirler. Normal parafinlerin setan sayıları yüksektir, ancak soğukta
akış özellikleri ve volumetrik ısı değerleri çok zayıftır.
Oktan Sayısı
Oktan sayısı(*) moleküler yapıya
göre değişen bir özelliktir. Genel olarak aynı gruptan ve benzer dallanmış
yapılarda olan bileşiklerin oktan sayıları karbon sayısının artmasıyla
yükselir. İzoparafinlerin oktan sayıları alkil sübstitüentlerin molekülde
bulundukları konuma ve büyüklüklerine bağlıdır. Birkaç metil yan grubu olan
izoparafinlerin oktan sayıları en yüksektir.
Alkil sübstitüenti olmayan ve beş karbondan
daha fazla karbon atomlu normal parafinlerin oktan sayıları çok düşüktür.
Benzen ve metil sübstitüe benzenlerin oktan sayıları genellikle yüksektir.
Sübstitüent daha yüksek karbon sayılı alkillere kaydığında oktan sayısı düşer.
Naftenlerin oktan sayıları normal parafinler ve aromatikler arasında yer
alır.Alkil sübstitüe naftenlerin oktan sayıları, alkil sübstitüe aromatiklerin
oktan sayılarıyla kıyaslanabilir düzeylerdedir (Tablo-10).
(*Oktan
Sayısı: Benzinin göreceli olarak vuruntuya dayanıklılık (antiknock) karakteristiklerini
tanımlayan bir sayıdır.)
Tablo-10: Çeşitli hidrokarbon sınıflarının
oktan sayıları,
kaynama noktaları ve yoğunluk ilişkileri
kaynama noktaları ve yoğunluk ilişkileri
BİLEŞİK
|
RON
|
MON
|
K.Nok. 0C
|
Yoğunluk
|
|
n-Parafinler
|
n-Bütan
|
113
|
114
|
-0.5
|
gaz
|
n-pentan
|
62
|
66
|
35
|
0.626
|
|
n-heksan
|
19
|
22
|
69
|
0.659
|
|
n-heptan
|
0
|
0
|
98
|
0.684
|
|
n-oktan
|
-18
|
0.703
|
|||
İzoparafinler, ~%30
|
2-metilpropan
|
122
|
120
|
-12
|
gaz
|
2-metilbütan
|
100
|
104
|
28
|
0.620
|
|
2-metilpentan
|
82
|
78
|
62
|
0.653
|
|
3-metilpentan
|
86
|
80
|
64
|
0.664
|
|
2-metilheksan
|
40
|
42
|
90
|
0.679
|
|
3-metilheksan
|
56
|
57
|
91
|
0.687
|
|
2,2-dimetilpentan
|
89
|
93
|
79
|
0.674
|
|
2,2,3-trimetilbütan
|
112
|
112
|
81
|
0.690
|
|
2,2,4-trimetilpentan
|
100
|
100
|
98
|
0.692
|
|
Sikloparafinler, %12
|
Siklopentan
|
141
|
141
|
50
|
0.751
|
Metilsiklopentan
|
107
|
99
|
72
|
0.749
|
|
Sikloheksan
|
110
|
97
|
81
|
0.779
|
|
Metilsikloheksan
|
104
|
84
|
101
|
0.770
|
|
Aromatikler, %35
|
Benzen
|
98
|
91
|
80
|
0.874
|
Toluen
|
124
|
112
|
111
|
0.867
|
|
Etil benzen
|
124
|
107
|
136
|
0.867
|
|
meta-Ksilen
|
162
|
124
|
138
|
0.868
|
|
para-Ksilen
|
155
|
126
|
138
|
0.866
|
|
orto-Ksilen
|
126
|
102
|
144
|
0.870
|
|
1,3,5-Trimetilbenzen
|
170
|
136
|
163
|
0.864
|
|
1,2,4-Trimetilbenzen
|
148
|
124
|
168
|
0.889
|
|
Olefinler, %8
|
2-Penten
|
154
|
138
|
37
|
0.640
|
2-Metilbüten-2
|
176
|
140
|
36
|
0.662
|
|
2-Metilpenten-2
|
159
|
148
|
67
|
0.690
|
|
Siklopenten
|
171
|
126
|
44
|
0.774
|
|
1-Metilsiklopenten*
|
184
|
146
|
75
|
0.780
|
|
1,3-Siklopentadien*
|
218
|
149
|
42
|
0.805
|
|
Disiklopentadien*
|
229
|
167
|
170
|
1.071
|
|
**Oksijenatlar
|
Metanol
|
133
|
105
|
65
|
0.796
|
Etanol
|
129
|
102
|
78
|
0.794
|
|
İzopropil alkol
|
118
|
98
|
82
|
0.790
|
|
Metil tersiyer bütil eter
|
116
|
103
|
55
|
0.745
|
|
Etil tersiyer bütil eter
|
118
|
102
|
72
|
0.745
|
|
Tersiyer amil metil eter
|
111
|
98
|
86
|
0.776
|
*Çok
yüksek oktan sayılı olefinler 1-metilsiklopenten, 1,3-siklopentadien, disiklopentadien
benzinde yok denecek kadar azdır; bu bileşiklerden gereğinde benzin
harmanlamasında yararlanılır.
**Oksijenatlar;
tabloda verilen bileşiklerin oktan sayıları değişik literatürlerde farklı
değerlerde olabilir; örneğin, MTBE için RON. 148, MON. 146 kabul edilebilir, nedeni,
oktan sayısı test motorlarının çalıştırılma koşullarıdır.
Setan Sayısı
Setan sayısı, dizel motorundaki koşullar
altında, bir yakıtın yanmaya başlama özelliğini tanımlayan bir değerdir. Setan
sayısı yüksek bir yakıt, silindire injekte edildikten çok kısa bir süre sonra
yanmaya başlar; “tutuşma süresi” periyodu kısadır. Tersine, düşük setan
indeksli bir yakıt kendi kendine tutuşmaya karşı direnç gösterir, tutuşma
süresi periyodu uzundur.
Setan sayısının tayini test motorunda
yapılır; referans olarak iki özel hidrokarbon kullanılır; setan sayısı 0 kabul
edilen 1-metil naftalin veya setan sayısı 15 olan 2,2,4,4,6,8,8-heptametilnonan
(izosetan da denir) ile setan sayısı 100 olan n-heksadekan.
Setan sayısı, bir dizel yakıtının yanma
kalitesini belirtir; setan ve metilnaftalen karışımındaki % (hacim) setan
miktarı olarak tanımlanır. Aynı setan sayılı yakıt, motorda kullanıldığında
yanma kalitesi aynıdır. Setan sayısı da hidrokarbonların yapısıyla sistematik olarak değişir.
Tablo-11: Dizel yakıtı hidrokarbonlarının
setan sayıları
setan sayıları
Adı
|
Formül
|
Hid. Sınıfı
|
Setan Sayısı
|
|
n-dekan
|
C10H22
|
n-parafin
|
76
|
|
n-pentadekan
|
C15H32
|
n-parafin
|
95
|
|
n-heksadekan
|
C16H34
|
n-parafin
|
100
|
|
n-eikosan
|
C20H42
|
n-parafin
|
110
|
|
3-etildekan
|
C12H26
|
izoparafin
|
48
|
|
4,5-dietiloktan
|
C12H26
|
izoparafin
|
20
|
|
heptametilnonan
|
C16H34
|
izoparafin
|
15
|
|
8-propilpentadekan
|
C18H38
|
izoparafin
|
48
|
|
7,8-dietiltetradekan
|
C18H38
|
izoparafin
|
67
|
|
9,10-dimetiloktan
|
C20H42
|
izoparafin
|
59
|
|
dekalin
|
C10H18
|
naften
|
48
|
|
3-sikloheksilheksan
|
C12H24
|
naften
|
36
|
|
3-metil-3-sikloheksilnonan
|
C16H32
|
naften
|
70
|
|
2-sikloheksiltetradekan
|
C20H40
|
naften
|
57
|
|
1-metilnaftalin
|
C11H10
|
aromatik
|
0
|
|
n-pentilbenzen
|
C11H15
|
aromatik
|
18
|
|
bifenil
|
C12H10
|
aromatik
|
21
|
|
1-bütilnaftalin
|
C14H16
|
aromatik
|
6
|
|
n-nonilbenzen
|
C15H24
|
aromatik
|
50
|
|
2-oktilnaftalin
|
C18H24
|
aromatik
|
18
|
|
n-tetradesilbenzen
|
C20H34
|
aromatik
|
72
|
Normal parafinlerin setan sayıları yüksektir ve
molekül ağırlığı büyüdükçe daha yükselir. İzoparafinlerin setan sayıları 10-80
gibi geniş bir aralıkta değişir. Bir yan zincirinde dört veya daha fazla karbon
içeren moleküllerin setan sayıları yüksek, kısa yan zincirli moleküllerin ise
düşüktür (Tablo-11).
Naftenler genellikle yüksek setan sayısına sahiptir
(40-70). Uzun bir yan zinciri olan yüksek molekül ağırlıklı bileşiklerin setan
sayıları yüksek, kısa yan zincirleri olan daha düşük molekül ağırlıklı
bileşiklerin setan sayıları ise düşüktür.
Aromatik bileşiklerin setan sayıları 0-60
arasında değişir; tek bir aromatik halka ve uzun bir yan zincir içeren
bileşiklerin setan sayılar yüksektir. Birkaç kısa zincirle bir aromatik halkası
olan bileşiklerin setan sayıları düşer. İki veya daha fazla yapışık düzende
aromatik halkalı moleküllerde setan sayısı <20’dir.
Normal parafinlerin setan sayıları yüksektir,
ancak soğukta akış özellikleri ve volumetrik ısı değerleri çok zayıftır.
İzoparafinler ve naftenlerin bu özelikleri normal parafinler ve aromatikler
arasındadır.
GERİ (hampetrolden petrokimyasallara)