Gazyağı ilk olarak 1846
yılında Kanada’da Abraham Gesner tarafından kömürden elde edildi ve
Gaslight şirketi 1850’de üretime başlayarak gazyağını dünyaya pazarlamaya
başladı. 1856 yılında Polonyalı kimyagerler yeraltından sızan petrolden basit
rafinasyon yöntemleriyle gazyağı elde etmeye başladılar.
Petrol endüstrisinin
başlangıcından (1859) 1900 yılına kadar rafinerilerin ürettiği temel ürün gaz
lambaları ve ısıtma amaçlı tüketim nedeniyle gazyağı oldu. 1900’ün başlarından
itibaren evlerde ve iş yerlerinde elektrik kullanımının yaygınlaşmasıyla
gazyağına talep azalmaya başladı.
Başlangıçta gaz
lambalarında ve gazocağında yakıt olarak kullanılan gazyağı 19. Yüzyılda ve 20
yüzyılın başlarında gazyağıyla çalışan mutfak tipi çeşitli ocakların
yapılmasıyla çiftliklerin ve balıkçıların vazgeçilmez yakıtı oldu. Zamanımızda
da taşınabilir ve sabit gaz sobalarında kullanılmaya devam edilmektedir. Ancak
en önemli kullanın alanı jet yakıtları üretimidir; No.1 Dizel yakıtı ve ısıtma
yağı olan No.1 fuel oil olarak da kullanılabilir.
Bunların dışındaki
çeşitli kullanım alanları arasında az da olsa solvent, pestisidler üretimi,
kalıp yağı (seramik endüstrisinde), asfalt kaplama, yağ-bazlı boyalar, tinerler
ve vernikler sayılabilir. Ayrıca eğlence endüstrisinde açık mekanlarda sıklıkla
kullanılan bir yakıttır; ancak yanma sonunda fena kokulu gaz ürünler oluştuğundan
kapalı mekan gösterileri için uygun değildir.
ASTM D 3699-04:GAZYAĞI
STANDART ŞARTNAMESİ (Standard Specification for Kerosine)
KAPSAM
1. Bu şartname kritik gazyağı burnerlerde kullanılmak üzere
hazırlanmış iki grade gazyağını kapsar.
No. 1-K-A: Düşük sülfürlü gazyağıdır; bacasız burnerler ve fitilli
aydınlatma lambaları için uygundur.
No. 2-K-A: Normal gazyağıdır; bacalı burnerler ve fitilli aydınlatma
lambaları için uygundur.
2. Bu şartname resmi ve sivil kuruluşlar ve endüstri için
standardizayon hazırlamada bir referans ve teknik bilgi kaynağıdı.
3. Bu şartname, müşteri ve satıcı arasında farklı herhangi bir
anlaşma veya sözleşme olmadıkça, gazyağının teslim tarihi ve transfer yerinde
karşılaması gereken özelliklerini tanımlar
|
1. BİLEŞİMİ,
ÖZELLİKLERİ VE TALEP
Gazyağının bileşiminde
%70’den fazla dallanmış ve düz zincirli parafinler ile naftenler bulunur;
aromatik hidrokarbonlar, çoğunluğu alkil benzenler ve alkil naftalinler olmak
üzere %25’in altındadır. Olefinlerin miktarı normal olarak %5’i geçmez.
Gazyağı hampetrolün
atmosferik distilasyonunda elde edilen ürünlerden C5-C25 karbon sayılı
hidrokarbonlar içeren ‘Orta Distilatlar’ sınıfına girer; az farklılıklarla
gazyağı, stoddart solvent, bazı jet yakıtları, dizel yakıtı ve hafif fuel
oilleri kapsar. Örneğin, dizel yakıtı No.1 ve gazyağının özellikleri gazyağının
kaynama aralığının daha geniş olması dışında hemen hemen aynıdır, örneğin, jet
yakıtlarından Jet A-1 %1 kadar katkı maddeleri içeren gazyağıdır.
Gazyağı genellikle
C9-C16 karbonlu (orta distilatın hafifleri) hidrokarbonlar karışımıdır; kaynama
aralığı 150-300 0C, yoğunluğu yaklaşık 0.82 g/cm3dir.
Orta distilatın ağırları gaz oiller, dizel No.2, fuel oil No.2,. 4 ve.
6’dır. (Şekil-1)
Gazyağının ASTM D
3699-04 şartnamesine göre karşılaması gereken özellikler Tablo-1’de
verilmiştir.
Şekil-1: Benzin ve bazı orta distilat yakıtların
kaynama aralıkları
kaynama aralıkları
Tablo-1: Gazyağının Özellikler
(ASTM D 3699-04)
(ASTM D 3699-04)
Özellik
|
Şartname
|
Test, ASTM
|
Yoğunluk , 15ºC, kg/m3,
maks.
|
0.82
|
D 1298
|
Alevlenme noktası, 0C, min.
|
38
|
|
Patlama sınırı, %
|
0.6-6.5
|
D 3828
|
Distilasyon.
|
D 86
|
|
Distilasyon aralığı, 0C
|
150-300
|
|
2000C, % hac., min.
|
15
|
|
SKN, 0C, maks.
|
300
|
|
Viskozite, 40ºC, cSt.
|
1.0-2.0
|
D 445
|
Aromatikler, %ağ., maks.
|
25
|
|
Sülfür, toplam, % ağ. maks
|
0.2
|
|
Net yanma ısısı, MJ/kg, min
|
45.8
|
D 1740
|
Luminometre no., min.
|
D 1322
|
|
İslenme noktası, mm, min.
|
19
|
D 1322
|
Korozyon, 3 sa., 100 ºC, maks.
|
1
|
D 130
|
Gelecekteki gaz yağı
talebi yeni kullanım alanlarını bulunmasına bağlı olarak şekillenecektir;
örneğin yüksek kaliteli gazyağı bazlı askeri bir yakıt olan JP-8 yakıtına olan
talebin artması, düşük sülfürlü dizel yakıtlarına gazyağı karıştırılması
(soğukta jelleşmeyi engeller), yerleşim yerleri sektöründe yeni ve
geliştirilmiş gazyağı ısıtıcılarının geliştirilmesi gibi.
2. ELDE EDİLMESİ
Gazyağı hampetrolden
doğrudan veya çeşitli prosesler aracılığıyla elde edilir.
- Hampetrolün atmosferik basınçta
distillenmesiyle,
- Rafineri akımlarına diğer bazı prosesler
uygulanmasıyla. bunlar arasında katalitik reforming, alkilasyon, katalitik
kraking ve hidroprosessing, gazyağı üretiminde de uygulanan dört temel
prosestir.
(Yukarıda belirtilen
prosesler ‘RAFİNERİ PROSESLERİ’ ve ‘YAKITLAR VE YAĞLAR’ bölümlerinde
anlatılmış, proses akım şeması ‘JET YAKITLARI’ bölümünde verilmiştir.)
Elde edilen gazyağı
üründe yanma özelliklerini bozan bazı safsızlıklar bulunur; özellikle aromatik
bileşikler (benzen, v.s. gibi) ayrılması gereken önemli safsızlıklardır. Ham
gazyağı kullanım amacına göre ürün şartnameleri doğrultusunda içerdiği sülfür,
nitrojen, aromatik ve olefinik bileşiklerin giderilmesi için çeşitli ekstraksiyon
işlemlerinden geçirilerek temizlenir. Ekstraksiyon prosesleri genellikle yüksek
kulelerde yapılarak gazyağı ile solventin temas süresinin uzun olması sağlanır.
Gazyağının saflaştırılmasında kullanılan bazı genel ekstraksiyon teknikleri
aşağıda verilmiştir.
Udex Prosesi:
Glikol türevlerinin (dietilenglikol, trietilenglikol) kullanıldığı bir solvent
ekstraksiyon prosesidir.
Sülfolan Prosesi:
Bu ekstraksiyon prosesinde glikol türevlerinden daha etkin olan kuvvetli polar
sülfolan solvent kullanılır.
Lurgi Arosolvan
Prosesi: Kirliliklere karşı yüksek çözücü özelliği olan N-metil-2-pirolidon
(su veya glikol ile beraber) solventiyle yapılan ekstraksiyon prosesidir.
Dimetilsülfoksid
Prosesi: İki ayrı ekstraksiyon aşamasından oluşan ve aromatik kirliliklere
karşı seçiciliği yüksek bir ekstraksiyon prosesidir.
Union Carbide
Prosesi: Bu proseste solvent olarak tetraetilen glikol kullanılır.
Formex Prosesi:
Çok çeşitli hidrokarbon karışımlarına uygulanabilme esnekliği olan bir
prosestir; solvent N-formil morfolin ve az miktarda su karışımıdır.
Redoks Prosesi
(Recycle Extract Dual Extraction): Dizel yakıtı olarak kullanılacak olan
gazyağına uygulanan bir prosestir. Proses yakıtın aromatikler miktarını çok
düşürür; uçak yakıtları ve diğer askeri amaçlı kullanımlar için uygun bir ürün
elde edilir.
GERİ (hampetrolden petrokimyasallara)