Dizel Yakıtları ve Fuel Oiller (diesel fuels and fuel oils)

İç yanmalı motorların keşfi ve geliştirilmesi 18. Yüzyılın sonlarında başladı, Rudolf Dizel 1892’de kömür tozuyla çalışan iç yanmalı pistonlu motor patentini aldı, fakat bu yakıtla çalışılamadı. Dizel, sıvı petrol yan ürünlerinin daha iyi bir motor yakıtı olacağı görüşünden hareketle bu ürünlerden biriyle çalışmalarını sürdürdü. Bu çalışmalarla paralel olarak motor dizaynında da değişikliler yapılarak üç yıl kadar sürdü ve 1895 yılında prototip bir motor bir motor üretildi.

1922 yılında Robert Bosh dizel motorları için yakıt injeksiyon sistemi geliştirmeye başladı ve 1927’de ilk injeksiyon pompasını yaptı. Büyük hacimli ve düşük hızlarda çalışan ilk dizel motorları önceleri endüstriyel alanlarda, gemilerde ve trenlerde kullanıldı. 1930’lu yıllarda tankerler ve otobüsler de dizel yakıtı kullanmaya başladı. Takibeden yıllarda sırasıyla Fransa, İngiltere, Amerika ve Japonya’da ’da çeşitli dizel motorları üretilmeye yapılmaya başlandı. II. Dünya Savaşıyla çalışmalar yavaşladıysa da savaştan sonra araştırmalara kaldığı yerlerden hızla devam edildi. Bugün dizel motorları ve dolayısıyla dizel yakıtları hemen her alanda kullanılmaktadır; taşıma, güç üretimi, endüstri, ısıtma, zirai işletmeler, v.s. gibi.

Bazı petrol ürünleri birbirlerine benzerler, ancak karşıladıkları şartnameler ve fiziksel özellikleri tümüyle aynı değildir. Örneğin, No.2 dizel yakıtı, No.2 fuel oil ile 2-GT gaz türbin yakıtına, No.1 dizel yakıtı da 1-GT gaz türbin fuel oil, Jet A uçak türbin yakıtı ve gazyağına benzer. Ancak her bir yakıtın kullanım yerine göre kendilerine özgü özellikleri içeren ayrı şartnameleri vardır.

Dizel yakıtı, bileşimlerinde alifatik hidrokarbonların fazlalığı nedeniyle benzine benzer; elde edilme prosesleri benzin üretimine göre daha basit ve masrafsız olduğundan fiyatı daha ucuzdur.

DİSTİLAT FUEL OİLLER

Dizel yakıtlarını da içine alan genel sınıflama “distilat fuel oiller” olarak tarif edilebilir; dizel yakıtları (ASTM D 975) ve fuel oilleri (ısıtma yağları, ASTM D 396) kapsayan genel bir sınıflamadır.


Tablo-1: Dizel Fuel Oil, ASTM D 975-04a

Numarası (*)
Bileşimi
Kullanım yeri
No. 1-D S15
Hafif orta distilat yakıt
Dizel motorları
No. 1-D S500
No. 1-D S5000
No. 2-D S15
Orta distilat yakıt
Dizel motorları, özellikle değişken hız ve yük altında çalışanlar
No. 2-D S500
No. 2-D S5000
No. 4-D
Distilat ve kalıntı yağ harmanı
Düşük ve orta hızlı dizel motorlarında; daha çok sabit hız ve sabit yük altında çalışanlar


Tablo-2: Fuel Oil, ASTM D 396-04

No.1
HAFİF FUEL OİLLER
Orta distilat yakıtlar, kolay buharlaşır,
Yerleşimler (konut, otel, v.s.,..) ve küçük endüstriyel bekler (burner) için uygundurlar. No.1 ve No.1 Düşük Sülfürlü, özellikle gazlaştırıcı tip bekler ve düşük akma noktalı yakıt depolama koşullarına uygundur.
No.1, Düşük Sülfürlü
No.2
No.2, Düşük Sülfürlü
No.4 Hafif
ORTA FUEL OİLLER
Ağır distilat yakıtlar veya distilat/kalıntı yakıt harmanlarıdır
Ticari/endüstriyel beklerde (burner) kullanılırlar; viskozite aralıklarına uygun olarak seçilir, taşıma ve kullanımda ön ısıtma gerekmez
No.4
No. 5, Hafif
AĞIR FUEL OİLLER
Artan viskozite ve kaynama aralıklarında kalıntı yakıtlar
Endüstriyel bekler için uygundur; taşıma ve kullanımda yeterli ve düzgün atomizasyon için, No. 5 için soğuk iklim ve ekipmana göre, özellikle No.6 için ön ısıtma gerekir.
No. 5, Ağır
No. 6

Saflık derecelerine ve viskozitelerine göre değişik adlarla tanımlanan çeşitli dizel ürünleri vardır:
*Gaz oil; dizel yakıtına göre daha az rafine edilmiştir,
*Marine dizel oil; gaz oile göre daha az rafine edilmiştir,
*Ara dizel oil,
*Orta fuel oil; ağır fuel oil ve marine dizel oil karışımıdır,
Ağır fuel oil; ağır, viskoz ve koyu kahve renklidir, akışkanlaşması için ısı gerekir.


GERİ (hampetrolden petrokimyasallara)