Yağlama Yağları (lubricating oils)

Yağlama yağları iki temel madde içerir; baz yağ ve katkı maddeleri. Baz yağ çalışan motor parçalarını yağlayarak sürtünmeden dolayı malzemede olabilecek aşınma ve kırılmaları önler. Katkı maddeleri, ise motordaki aşırı ısınma koşulları altında yağın kirlenmesini önleyerek koruyucu özelliğini artırır.

Baz yağlar doğrudan kullanıldıklarında motoru yeterince koruyamazlar. Bir motor yağı, motorun uzun süre çalışma koşullarında değişik koruyuculuk fonksiyonları içermelidir; dolayısıyla, motor yağı formülasyonlarında farklı oranlarda ve az miktarlarda çeşitli katkı maddeleri bulunur:

Sınıflandırma Sistemleri

Yağların sınıflandırılmasında iki sistem esas alınır: SAE sınıflama sistemi ve API sınıflama sistemi.

1. SAE Sınıflama Sistemi; SAE Derecesi

SAE (The Society of Automotive Engineers) viskozite derecesi yağların viskozite ölçümlerine dayanan bir sistemdir. Sistem çeşitli viskozitede viskozite sınıfı içerir; bunlar, SAE0W, SAE5W, SAE10W, SAE15W, SAE20W, SAE25W, SAE20, SAE30, SAE40, SAE50 ve SAE60 tek dereceli yağlardır.(W, soğuk iklim veya düşük sıcaklıklarda uygunluk anlamındadır). SAE dereceleri küçüldükçe yağ düşük sıcaklıklarda daha güvenli ve etkin performansla çalışırken, büyüdükçe daha yüksek sıcaklıklarda ve yüksek yüklerde daha iyi koruma sağlar.

Tek dereceli yağların sıcaklığa bağlı koruyucu özellikleri sınırlı olduğundan kullanım alanları da sınırlıdır. Bir yağın uygulama olanaklarının artırılması için tek değil birkaç derecenin birden karşılayacağı özellikleri taşıması gerekir. Bu bakış açısıyla ‘çok dereceli (multigrade)’ veya ‘çok viskoziteli’ yağlar geliştirilmiştir. Örneğin, SAE5W-30, SAE10W-30, SAE15W-40 ve SAE20W-50. Buradaki W’dan öce gelen rakam (5, 10, ..) yağın düşük sıcaklık özelliklerini, diğer rakam (W olmayan) yüksek sıcaklık özelliklerini tanımlar. Örneğin, SAE 10W-30 yağı soğukta 10W, sıcakta 30 numara yağ kriterlerini karşılar. SAE5W-30, SAE10W-30 gibi multigrade yağların kullanımı çok yaygındır; çünkü özellikle de soğuk ve sıcak havalarda gerektiği kadar ince ve gerektiği kadar kalın yağ kıvamında olurlar. Aşağıdaki tabloda dış sıcaklığa göre uygun multigrade yağlar verilmiştir.


Sıcaklık
SAE Viskozite Derecesi
Tanımlama
0 0C (32 0F)
5W-20, 5W-30, 10W-30, 10W-40, 20W-50
Yüksek hızlarda çalışan yarış arabalarında maksimum koruma sağlar. Yüksek sıcaklıklar ve ağır çalışma koşullarında (uzun süre bozuk yollar ve karavan çekmek gibi) kullanılan arabalara önerilir.
-18 0C (0 0F)
5W-20, 5W-30, 10W-30, 10W-40
Yüksek performanslı çok valflı motorlar ve turbo şarjlı motorlar da dahil tüm arabalara önerilir; motor aşınmasını kontrol eder ve yağ oksitlenerek parçalanmaz
< -18 0C (0 0F)
5W-20, 5W-30
Özellikle yeni model arabalara önerilir. Eski model arabaların çoğunda fevkalade yakıt ekonomisi ve düşük sıcaklık performansı gösterir.
> 40 0F
30
Önerildiğinde arabalarda ve hafif araçlarda kullanılır, ancak motorun soğuk çalıştırılması koşullarında uygun değildir.
> 60 0F
40


2. API Sınıflama Sistemi; API Derecesi 

API (The American Petroleum Institute) çeşitli motorların çalışma koşullarına uygun yağların performanslarını tanımlayan ve iki genel seri içeren bir sistem geliştirmiştir; S (Servis)-serisi ve C (Commercial)-serisi. S-serisi servis sınıflandırma sistemi benzin ve propan yakıt kullanan motorlarda, C-serisi dizel motorlarında kullanılan yağların özelliklerini standardize eder.

S-serisinde on bir sınıf yağ vardır; SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL ve SM. Yağın performans seviyesi SA’dan başlayarak alfabetik sırayla yükselir; her sınıf, kendisinden öncekinden daha yüksek performanstadır ve onun yerini alır.


BENZİN MOTORLARI

Sınıf
Geçerlilik
Servis
SM
Geçerli
30 kasım 2004’de kabul edildi. Halen kullanılmakta olan tüm otomotiv motorlar için uygundur. Geliştirilmiş oksidasyona dayanıklılık, kalıntı önleme, aşınma önleme, düşük-sıcaklık performansı
SL
Geçerli
2004 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur.
SJ
Geçerli
2001 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur.
SH
İptal
1996 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur.
SG
İptal
1993 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur.
SF
İptal
1988 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur.
SE
İptal
1979 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur.
SD
İptal
1971 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur.
SC
İptal
1967 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur.
SB
İptal
1963 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur.
SA
İptal
1930 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur.


DİZEL MOTORLARI (API)

Sınıf
Geçerlilik
Servis
CI-4
Geçerli
2002’de kabul edildi; CD, CE, CF-4, CG-4 ve CH-4 yağlarının yerine kullanılabilir
CH-4
Geçerli
1998’de kabul edildi; CD, CE, CF-4 ve CG-4 yağlarının yerine kullanılabilir
CG-4
Geçerli
1995’de kabul edildi.; CD, CE ve CF-4 yağlarının yerine kullanılabilir
CF-4
Geçerli
1990’da kabul edildi; CD ve CE-4 yağlarının yerine kullanılabilir
CF-2
Geçerli
1994’de kabul edildi; CD-II yağlarının yerine kullanılabilir
CF
Geçerli
1994’de kabul edildi; CD yağlarının yerine kullanılabilir
CE
İptal
1985’de kabul edildi; CC ve CD yağlarının yerine kullanılabilir
CD-II
İptal
1985’de kabul edildi; İki-zamanlı motorlar için
CD
İptal
1955’de kabul edildi; Doğal havalandırmalı ve turboşarj motorlar için
CC
İptal
1960 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur
CB
İptal
1961 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur
CA
İptal
1959 ve daha eski otomotiv motorlar için uygundur



GERİ (hampetrolden petrokimyasallara)