Yakıt Pilleri (fuel cells)


Yakıt pili teknolojisinin 150 yıllık bir geçmişi vardır. İlk yakıt pili 1839’da Sir William Grove tarafından yapıldı; Grove, elektrolizle su hidrojen ve oksijene ayrılabildiğine göre, bunun tersinin de gerçekleşebileceğini, yani hidrojen ve oksijenin birleştirilerek elektrik üretilebileceği varsayımından hareketle, daha sonra ‘yakıt pili’ olarak adlandırılacak olan ilk gaz bataryasını yaptı. Grove nitrik asite daldırılmış bir platin elektrotla çinko sülfata daldırılmış bir ve çinko elektrot kullanarak 12 amper ve ~1.8 voltluk akım veren bir pil yaptı. 1893 de Friedrich Wilhelm Ostwald elektrotlar, elektrolit, oksidasyon ve redüksiyon maddeleri, anyonlar ve katyonlarla ilgili ilişkileri deneysel olarak saptadı. Daha sonra William White Jaques elektrolit banyosunu fosforik asitle değiştirdi ve bu sisteme “Yakıt Pili” adını verdi. 1920’li yıllarda Almanya’da çeşitli araştırmalar yapıldı, karbonat saykılı ve katı oksit yakıt pilleri üzerinde çalışıldı. NASA 1960 yıllarında uzay araçlarında elektrik üretimi için alkali yakıt pillerini kullanmaya başladı.

Yakıt pilleri kullanılan elektrolitlere göre adlandırılır. En çok uygulaması olan beş farklı elektrolit vardır; bunlar, proton değiştirici membran, fosforik asit, alkali, ergimiş karbonat ve katı oksit elektrolitlerdir; yakıt pilleri, sırasıyla, PEMFC, PAFC, AFC, MCFC, SOFC dir. Aşağıda, kısaca, bu pillerin araştırma tarihçeleri verilmiştir:

PEMFC: Thomas Grubb, Leonard Niedrach, General Electric (1960’ların başları); General Electric (1970’ler); The British Royal Navy (1980); Los Alamos National Lab and Texas A&M University (1980-1990’lar)

PAFC: William Grove (1839-1842); G. V. Elmore ve H. A. Tanner (1961); California Research Corporation; Surface Processes Research and Development Corporation (1963); George J. Young (1959 - 1961); Karl Kordesch, R. F. Scarr, Union Carbide (1960-1970)

AFC: Francis Thomas Bacon, Britanya (1930 sonları); U.S. Air Force destekli, Allis-Chalmers Traktörleri (1959); Union Carbide (1950 sonları-1960)

MCFC: Emil Baur, H. Preis, İsviçre (1930’lu yılların sonu); O. K. Davtyan, Rusya; (1940’lar); G. H. J. Broers, J. A. A. Ketelaar, Hollanda; (1950’li yılların sonu, 1960); Francis T. Bacon (1960); Texas Instruments (1964)

SOFC: Emil Baur, H. Preis, İsviçre (1930’lu yılların sonları); O. K. Davtyan, Rusya (1940’lar); Central Technical Institute ,Hollanda (1950’li yılların sonları), Consolidation Coal Company, Pennsylvania (1959); General Electric, New York (1959)


1. Özellikleri

Geleneksel fosil yakıtlarının enerjiye dönüşüm verimi yakma yöntemine, dolayısıyla termodinamik kanunlara bağlıdır ve bu nedenle de sınırlıdır. Oysa bir yakıt pili kimyasal reaksiyonlarla elektrik üretir ve bu sınırlamalar olmadan çalışır. Artan enerji talebi, azalan petrol rezervlerinden daha yüksek verimler alınmasını, dolayısıyla yakıt pillerinin ticari boyutlara taşınmasını gerektirmektedir.

Ekonomik, güvenli ve verimli yakıt pilleri üretimi zordur; yakıtlardaki safsızlıklar (sülfür gibi) ve proseste ikincil reaksiyonlarla oluşan karbon monoksit pahalı katalizörleri zehirleyici maddelerdir. Tercih edilen düşük sıcaklık operasyonunda, genellikle fosil yakıtını saf hidrojene dönüştüren bir reformer kullanılır.

Yakıt pillerinin konvensiyonal yanma-bazlı teknolojilere göre önemli avantajları vardır; çok az miktarlarda sera gazları emitler, sis ve sağlık sorunları yaratan gazların emisyonu ise hiç yoktur, yakıt olarak hidrojen kullanıldığında ise sadece ısı ve su emisyonu olur.

Yakıt Pili Nedir?

Bir yakıtın kimyasal enerjisinin geleneksel yöntemlerle elektrik enerjisine dönüşümü ısı motorlarına dayanır. Bu makinelerin direkt enerji dönüşümü prensibine göre çalışır:

·         Önce ısı üretilir
·         Bu ısı mekanik enerjiye çevrilir
·         Son olarak da elektrik enerjisine dönüştürülür (Şekil-1)

Teorik enerji verimi hcmaks., tüm bu prosesin Carnot faktörüyle tayin edilir.

             üretilen enerji   T1 – T2
hcmaks = ¾¾¾¾¾¾ =  ¾¾¾¾  100 (%)
                 giren ısı           T1

İş ortamının giriş sıcaklığı T1, çıkış sıcaklığı T2’den daha yüksektir, aradaki fark verimin %100’den sapma derecesini belirler. Carnot verimi tüm enerji dönüştürücüleri için geçerlidir; örneğin, buhar türbinleri, iç yanmalı motorlar, termoiyonik konverterler gibi. Bu sistemler bir başlangıç (kaynak), bir de son (tüketim) sıcaklıklar arasında çalışırlar.

Uygulamada elde edilen verimler karşılığı olan teorik Carnot faktöründen daima daha düşüktür; çoğu sistemlerde ancak %30-40 verim alınırken, geliştirilmiş sistemlerde %55-60’lara kadar çıkılabilir. Verimin teorik değerden önemli derecelerde sapması dönüşüm prosesleri sırasındaki enerji kayıplarıdır. Yakıt pili, termomekanik enerji dönüşümü ile rekabet edebilecek bir sistemdir.



Şekil-1: Kimyasal enerjinin elektrik enerjisine değişik dönüşüm yolları


Yakıt pili bir yakıtın kimyasal enerjisini doğrudan elektrik enerjisine dönüştüren elektrokimyasal bir mekanizmadır (Şekil-1). Bataryalara benzer şekilde yakıt pilleri de düşük-voltajlı doğru akım üretir. Bir batarya veya akümülatör kendi hücresinde bulunan bir kimyasal maddeyi harcayarak elektrik üretir. Yakıt pillerinde (iç yanmalı motorlarda olduğu gibi) ise hücreye sürekli olarak yakıt beslenir; bu durumdaki enerji dönüşüm verimi,

      üretilen enerji
h = ¾¾¾¾¾¾¾   100 (%)
              DH

DH, yanma reaksiyonunun entalpi değişikliğini gösterir. Toplam reaksiyon entalpisi DH’ın ısıya dönüştüğü normal ısıl yanmanın tersine, yakıt pilinde sadece serbest reaksiyon entalpisi DG doğrudan elektrik enerjisine dönüşür; maksimum teorik verim maks,

              DGT
hmaks. = ¾¾¾  100 (%)
              DH0

DGT pilin çalışma sıcaklığındaki serbest reaksiyon entalpisi, DH0 standart reaksiyon entalpisidir. DG ve DH arasındaki,

DG = DH - T DS            

eşitliğinden yakıt pilinin verimi hesaplanır:

                 DH – T DS
hmaks. = ¾¾¾¾¾ 100 (%)
                 DH

                  T DS
hmaks. = (1 - ¾¾¾ ) 100 (%)
                    DH

Reaksiyon entropisi DS in işaretine göre verim %100 den küçük, eşit veya büyük olabilir; büyük olduğunda çevreden ısı alınır. Yakıt pili teorik doğrudan d.c  voltajında (Erev) elektrik akımı verir.

            -  DG
Erev. = ¾¾¾
            n F

Yakıt pilindeki en önemli reaksiyon hidrojenin yanma reaksiyonudur.

2H2 + O2 ®  2H2O

1 bar basınç ve 25 0C sıcaklıkta bu reaksiyonun d.c. voltajı 1.229 volttur; voltaj sıcaklığın bir fonksiyonudur. Şekil-2’de Carnot prosesi ve yakıt pili prosesiyle üretilen enerjiler kıyaslanmıştır.



Şekil-2: Yakıt pilleri için termodinamik verim ve
 ısı motorları için Carnot verimi


Yakıt Pilini Çalışma Prensipleri

Bir yakıt pili, yakıt elektrotu (anot) ve oksijen elektrotu (katot) ile bunlar arasında bağlantı kuran bir iyon-iletici elektrolitten oluşur. Elektrotlar, pilin dışında metalik bağlantılarla, örneğin bir elektrik motoruna bağlanır. Elektrik devresinin bu kısmında, elektrik akımı elektronlarca sağlanır, oysa pilin içindeki elektrolitte akım transferini yapan iyonlardır. Düşük sıcaklıklarda asidik elektrolitlerde bu işlev protonlar tarafından, alkali elektrolitlerde ise hidroksil iyonları tarafından yapılır. Yüksek sıcaklıklarda, çok bilinen katı oksit yakıt pillerinde (600-1000 0C), iyonik iletkenlik ya CO3= iyonlarıyla veya negatif yüklü O2= oksit iyonlarıyla yürütülür. Şekil-3 asidik elektrolitli bir hidrojen/oksijen yakıt pilinin prensiplerini göstermektedir. Anoda fuel gaz beslenir; bu yakıt elektrot/elektrolit ara yüzeyinde elektrokimyasal olarak protonlara ve elektronlara ayrılır. Dış elektrik devresinde elektriksel iş yapan elektronlar katoda geçer ve elektrot/elektrolit ara yüzeyinde oksijeni indirgeyerek su oluşturur.

Gerekli protonlar elektrolit yoluyla anottan gelir. Elektrotlar gaz geçirgen (mesele, poröz) olmalıdır. Bir yakıt pilinde reaksiyonlar ortamdaki her üç fazda da gerçekleşir; katı faz (elektron iletimi), sıvı faz (iyon iletimi), gaz faz (elektrot gözenekleri. Suyun kaynama noktasının altındaki sıcaklıklarda çalışan sıvı elektrolitli yakıt pillerinde bir elektrolit sirkülasyon devresi bulunur; oluşan su bu devrenin pil dışında kalan kısmındaki, örneğin bir buharlaştırıcı yoluyla uzaklaştırılır.


Reaksiyonlar:
Anot: H2 ®  2H+ + 2e-
Katot: ½ O2 +2H++2e-® H2O
Toplam reaksiyon:
H2 + ½ O2 ®  H2O
Şekil-3: Yakıt pilinin çalışma prensibi

Katı bir elektrolitle çalışan yakıt pillerinde ise oluşan su doğrudan elektrolitten geçerek katodik gaz kompartımanına gelir ve burada uzaklaştırılır.

Yukarıda verilen termodinamik eşitlik bir yakıt pilinin üretebileceği maksimum enerjiyi gösterir. Ancak çalışma sırasında çeşitli nedenlerle bir miktar enerji kaybı olur. Kayıplar elektrot reaksiyonlarının kinetiklerinden olabileceği gibi pilin yapısı ve prosesin kontrolünden de kaynaklanabilir.

Yakıt pili prensipte oksitlenebilen her tür yakıtı kullanabilir. Uygulamada düşük sıcaklıkta çalışan pillerde en yaygın kullanım alanı olan yakıt hidrojendir. Bunun nedeni hidrojenin diğer yakıtlara (hidrokarbonlar, alkoller, kömür gazlaştırma ürünleri gibi) kıyasla elektrokimyasal aktivitesinin yüksek olmasıdır; reaksiyon mekanizması basit kademelerden oluşur ve sistemi engelleyici veya zorlayıcı  yan ürünler meydana gelmez. Bu yönden hidrojen, diğer karbonlu yakıtlardan daha üstün bir yakıt pili yakıtıdır.

Karbonlu yakıtların elektrokimyasal reaksiyonları 300°C’nin altında yavaştır, ayrıca reaksiyonlarda elektrotlar üzerindeki katalizörleri zehirleyici etkileri olan yan ürünler çıkar. Ekonomik yönden hidrokarbon yakıtların kullanılması önemlidir. Bu tür yakıtların oksitlenme hızları ancak yüksek sıcaklıklarda yeterli seviyelerde olduğundan orta-yüksek sıcaklıkta çalışan yakıt pillerinde uygundurlar.



Şekil-4: yakıt pili tipleri


Şekil-4’de çeşitli yakıt pillerinin şematik çalışmaları gösterilmiştir. Geleneksel ısı motorları tam yükle daha yüksek verimle çalışırken, kısmen yüklü halde önemli performans kaybı gösterir. Oysa yakıt pilinin verimi yükün az veya çok olmasından önemli derecelerde etkilenmez, hemen hemen sabit kalır.


2. Yakıt Pili Sistemi

Yakıt pili prosesi elektroliz olayının tersidir (Şekil-5). Elektrolizde suya elektrik gücü uygulanarak gaz hidrojen ve oksijen elde edilir. Yakıt pilinde bu iki gaz, hidrojen ve oksijen birleştirilir ve su meydana gelir. Teorik olarak yakıt pilinde çıkan enerji, elektrolizde harcana enerji kadardır. Uygulamada farklı kimyasal prosesler olmaları nedeniyle önemsiz kayıplar olur.

Yakıt pilli sistemlerinin dizaynı karmaşıktır, pilin tipine ve kullanım yerine göre değişir. Sistemlerin çoğu dört temel komponentten oluşur; ayrıca pildeki nemi, sıcaklığı, gaz basıncını ve atık suyu kontrol eden yardımcı sistemler de vardır; yakıt pili stackı, yakıt prosesörü, akım değiştirici ve ısı kazanım sistemi.

1. Yakıt Pili Stackı

Tek bir yakıt pili sadece çok küçük uygulamalara yetecek kadar elektrik üretir. Bu nedenle çok sayıda (10-100 gibi) yakıt pili bir stack içinde seri olarak birleştirilir. Bir yakıt pilinden alınan güç, pilin tipine ve büyüklüğüne, çalışma sıcaklığına, pile verilen gazın basıncına bağlı olarak değişir. Bir pilin yüzeyi 100-400 cm2 kadardır. Bir stack 1kW den az, 100 kW’dan fazla güç üretebilir Yakıt pillerinden sürekli elektrik üretimi için hava ve hidrojen akımının sürekli olması ve işlem sırasında oluşan suyun uzaklaştırılması gerekir; bu nedenlerle bir stackın çalışması sırasında yardımcı bazı ünitelere gerek vardır; bunlar, katoda hava basacak bir kompresör veya fan, bir soğutma devresi, katot çıkış gazlarından oluşan suyu ayıracak bir su ayırıcısı, kontrol sistemi, yakıt besleme sistemidir.



Şekil-5: Elektoliz ve yakıt pili şematik diyagramı ve reaksiyonlar



2. Yakıt Prosesörü

Yakıt prosesörü, bir yakıtı, yakıt pilinde kullanılabilir şekle dönüştüren cihazdır. Sisteme hidrojen beslenirse bir prosesöre gereksinim olmaz veya sadece hidrojen gazındaki safsızlıkları süzmek için gerekebilir. Sistem metanol, LPG, doğal gaz, benzin, dizel veya gazlaştırılmış kömür gibi hidrojence zengin bir konvensiyonal yakıtla çalıştırıldığında bu tür yakıtlar, yakıt pili stackına verilmeden önce bir reformerde gaz halindeki hidrojen ve karbon bileşiklerine dönüştürülür; buna dış-reforming denir. Ancak yüksek sıcaklıklarda çalışan bazı yakıt pilleri hidrokarbon yakıtları yakıt pili stackı içinde reform edebilirler; buna iç- reforming denilmektedir. Örneğin, Ergimiş karbonat ve katı oksit yakıt pilleri çok yüksek sıcaklıklarda çalıştığından beslenen yakıt pilin içinde reforme edilir. Bu tip sistemlerde gaz akımı, reform olmamış yakıttan gelebilecek safsızlıkları giderildikten sonra yakıt piline verilir.

Reformat yakıt pili stackına verilmeden önce çoğu kez diğer bir reaktöre gönderilerek karbon oksitler ve kükürt gibi safsızlıklardan temizlenir; aksi halde yakıt pili katalizörlerini zehirleyerek pilin verimini ve ömrünü azaltır.

Bir yakıt prosesöründe yakıt pilinin tipine bağlı olarak aşağıdaki teknolojilerden bazıları veya tamamı bulunabilir.

Buhar Reforming: İşlem, bir hidrokarbonu hidrojen, karbon dioksit ve karbon monoksit karışımına dönüştürme prosesidir; proses su buharıyla yapılır ve endotermiktir.

CXHY + H2O ® H2 + CO2 + CO

Kısmi Oksidasyon: Kısmi oksidasyon bir yakıtı hidrojen elde edilecek şekilde reform etme prosesidir. Kısmi oksidasyon prosesinde hava kullanılır, dolayısıyla çıkan gaz karışımında önemli miktarda N2 vardır. Proses ekzotermiktir, ısı açığa çıkar.

CXHY + O2 ® CO + H2

Ototermik Reforming: Bu iki prosesin birarada yapılmasına “ototermal reforming” denir; bu koşullarda herhangi bir ısı gereksinimi veya ısı çıkışı olmaz.

CXHY + O2 + H2O ® CO + H2

Seçimli Oksidasyon: Bu proses yakıt reformerinden çıkan gaz akımındaki karbon dioksiti katalitik olarak oksitleme prosesidir.

2CO + O2 ® 2CO2  
saf H2 (CO <10 ppm)

Su-Karbon Monoksit Şift (Oksidasyon) Konverteri: Kullanılan yakıttaki karbon monoksit, yakıt pilinin teknolojisine göre, çok veya az derecede katalizör zehirleyicidir. Bu nedenle hammadde veya reformat yakıt, pile verilmeden önce bir konverterden geçirilerek uygun bir katalizör üzerinde karbon monoksit karbon dioksite dönüştürülür; <%10 dolayındaki CO, PEM piller için 50 ppm, PAF piller için %1.5 seviyesine düşürülür. Ayrıca hidrojen kazanımı da artar.

CO + H2O « CO2 + H2

Sülfür Giderme: Bazı yakıtlar yakıt pili performansına zarar veren sülfür bileşikleri içerirler. Hammadde yakıtta bulunan sülfürlü bileşikler ya önceden veya yakıt pili sistemindeki prosesör vasıtasıyla H2S’e dönüştürülür. Ayrıca etil merkaptan, tersiyer bütil merkaptan ve dimetilsülfür gibi kokulu bileşiklerin de uzaklaştırılması gerekir.



Şekil-6: İntegre bir yakıt pili şeması


Şekil-6‘da buhar reforming, kısmi oksidasyon, sülfür giderme ve CO  oksidasyon üniteleri olan bir entegre yakıt pili teknolojisi görülmektedir.

3. Akım Çeviriciler ve Uyumlaştırıcılar (Conditioning)

Yakıt pili doğru akım üretir. Oysa pek çok sistemde alternatif akım gereksinim kullanılır. Akım çeviriciler ve uyumlaştırıcılar yakıt pilinden alınan doğru akımlı elektriği, kullanılacağı yere adapte eden sistemlerdir; bunlar basit bir elektrik motoru olabileceği gibi kompleks yardımcı işletmeler güç şebekeleri de olabilir.

Bir doğru akım devresinde elektrik sadece bir yönde akar. Evler ve işyerlerinde kullanılan elektrik alternatif akım (AC) şeklindedir; alternatif devrelerde akım her iki yönde akar. Her iki akım (DC ve AC) da uyumlaştırılmalıdır. Güç uyumlaştırıcılar, elektrik akımının akışını (amperler), voltajını, frekansını ve diğer özelliklerini kullanım yerine göre düzenler. Çeviriciler ve uyumlaştırıcılar sistem verimini sadece %2-6 gibi çok az miktarlarda azaltır.

4. Isı Kazanım Sistemi

Yakıt pili sistemlerinin asli görevi ısı üretmek değildir. Ancak ergimiş karbonat ve katı oksit gibi yakıt pillerinde sıcaklıklar yüksek olduğundan önemli miktarda ısı açığa çıkar; bu fazla enerji buhar veya sıcak su elde etmede, veya bir gaz türbini vasıtasıyla elektrik üretiminde kullanılabilir. Bu yararlanma sistemlerin enerji verimini yükseltir.

5. Reaksiyonlar

Yakıt pili elektrotlar, elektrolit ve katalizörden oluşur. Elektrolit, elektrikle yüklü tanecikleri elektrotlar arasında taşır, katalizör elektrotlardaki reaksiyonu hızını artırır ve elektrotlar arasına sadece gerekli iyonların geçmesine izin verir. Temel yakıt hidrojendir, havadaki oksijen (veya özel olarak hazırlanan) kullanılarak oksitlenir, elektrik ve yan ürün olarak da su üretir.


Tablo-4: Çeşitli Yakıt Pillerindeki 
Kimyasal Reaksiyonlar

Pil
Anot
Reaksiyonları
Katot
Reaksiyonları
Toplam
Reaksiyonlar
PEMFC
2H2 ® 4H+ + 4e-
O2 + 4H+ + 4e- ®
                       
2H2O
2H2 + O2 ® 2 H2O
PAFC
2H2 ® 4H+ + 4e-
O2 + 4H+ + 4e- ®
                        
2H2O
2H2 + O2 ® 2H2O
AFC
2H2 + 4OH- ®
               4H2O + 4e-
O2 + 2H2O + 4e-  ®
                           4OH-
2 H2 + O2 ® 2H2O
MCFC
CO32- + H2 ®
       
H2O + CO2 + 2e-
CO2 + 1/2O2 + 2e-
                     ® CO3-2
H2 + ½O2 + CO2 (kat) ®
   
   H2O(g) + CO2 (an)
SOFC
2H2 + 2O2 ® 
              2H2O + 4e-
O2 + 4e- ® 2O-2
2H2 + O2 ® 2H2O
DMFC
CH3OH + H2O® 
   CO2 + 6H+ + 6e-
3/2 O2 + 6H+ + 6e-
                     ® 3H2O
CH3OH + 3/2O2 ®
              CO2 + 2H2O
ZAFC
CH4 + H2O ®
   CO2 + 6H+ + 6e-
Zn + OH- ® 
          ZnO + H + e-
O2 + 2H+ + 2e-  ®  2OH-
O2 + 4H+ + 4e-  ®  2H2O
CH4 + 2O2 ®
              
CO2 + 2H2O


Anot yakıt pilinin negatif tarafıdır; hidrojen molekülünden çıkan elektronları nakleder, dolayısıyla dış devre olarak kullanılır. Anot içindeki kanallar hidrojen gazını katalizör yüzeyinde eşit olarak dağıtır. Hidrojen veya hidrojence-zengin bir gaz anoda beslenir; burada bir katalizör, hidrojenin (-) yüklü elektronlarını (+) yüklü iyonlardan (protonlar) ayırır.

Katot yakıt pilinin pozitif tarafıdır; içerdiği kanallarla oksijeni katalizör yüzeyinde dağıtır. Elektronları dış devreden katalizöre geri döndürür; burası, hidrojen ve oksijen iyonlarının birleşerek su oluşturduğu alandır. Katotta oksijen elektronlarla birleşir ve koşullara göre protonlarla su, veya suyla hidroksil iyonları üretir (Tablo-4).

Bir yakıt pilindeki elektrokimyasal reaksiyonlar anot ve katotta iki ayrı yarı-reaksiyondur; anotta oksidasyon (yükseltgenme), katotta redüksiyon (indirgenme). Toplam reaksiyonda su + elektrik gücü + ısı elde edilir.


3. Yakıt Pili Türleri

Yakıt pilleri kullanılan elektrolitlere göre adlandırılır. En çok uygulaması olan beş farklı elektrolit vardır; bunlar, proton değiştirici membran, fosforik asit, alkali, ergimiş karbonat ve katı oksit elektrolitlerdir.

Devam eden araştırmalarla el elektronik aletlerinde kullanılan mikro pillerden, 200 MW’ın üstündeki şehir güç üreticilerine kadar uzanan komple enerji spektrumu hedeflenmektedir.

Polimer elektrolit membran yakıt pilleri (PEMFC) ve fosforik asit yakıt pilleri (PAFC) sadece pozitif yüklü iyonları nakleder, elektronları bloke ederler. Anot ve katot arasına sadece gerekli iyonların geçmesine izin verir, diğerlerinin geçişi kimyasal reaksiyonlarla engellenir; protonlar elektrolitten geçerek katoda gider, oksijen ve elektronlarla birleşir, su ve ısı üretir.

Alkali yakıt pili (AFC), ergimiş karbonat yakıt pili (MCFC) ve katı oksit yakıt pilinde (SOFC) negatif iyonlar elektrolitten geçerek anoda gider, hidrojenle birleşir, su ve elektronlar üretir. Pilin anot tarafındaki elektronlar elektrolitten geçerek (+) yüklü katot tarafına geçemezler, ancak bir elektrik devresi boyunca hareket ederek pilin diğer tarafına ulaşabilirler; elektronların bu hareketi ise bir elektrik akımıdır.

Yakıt pilleri genellikle kullanılan elektrolitin tipine göre sınıflandırılır. Elektrolit, pildeki kimyasal reaksiyonun tipini, katalizörü, pilin çalışma sıcaklığını, yakıtı ve diğer faktörleri belirler; bu özellikler de pillerin uygulama alanlarını etkiler. Çeşitli yakıt pillerinden bazıları ve tanım adları aşağıda verilmiştir.

·         AFC: Alkali Yakıt Pili
·         PAFC: Fosforik Asit Yakıt Pili
·         PEMFC: Polimer Elektrolit Membran Yakıt Pilleri, değişik adlarla tanımlanır; PEFC (Proton Değiştirici Yakıt Pili), SPFC: (Katı Polİmer), SPEFC: (Katı Polimer Elektrolit), IEMFC (İyon Exchange Membran)
·         SOFC: Katı Oksit Yakıt Pili
·         MCFC: Ergimiş Karbonat Yakıt Pili
·         Diğerleri (Direkt Metanol, Rejeneratif ve Çinko-Hava Yakıt Pilleri)

1. Alkali Yakıt Pilleri (AFC)

Alkali yakıt pilleri ilk geliştirilen teknolojilerden biridir ve NASA uzay programında uzay araçlarında elektrik ve su üretiminde kullanılmıştır.

Alkali yakıt pillerinin yüksek performansı pildeki reaksiyonların hızlı olmasıdır. Ancak havadaki az miktardaki CO2 bile pilin çalışmasını olumsuz yönde etkiler  ve pilin kullanım süresini kısaltır. Bu nedenle kullanılan hidrojen ve oksijenin önceden saflaştırılmaları gerekir ki bunun da ek bir maliyeti vardır. Uzay çalışmaları ve denizaltı araştırmaları için bu maliyet artışı önemli değildir. Ancak ticari uygulamalarda kullanılan yakıt pillerinin ekonomik bakımdan  40000 çalışma saatinden daha fazla dayanıklı olması istenir. AFC pillerinde bu süre 8000 saat dolayındadır, dolayısıyla büyük çaplı utilite ünitelerinde kullanılmamaktadır.

Alkali yakıt pillerin çalışma sıcaklığı 80-200 0C’dir; yakıt saf hidrojen, oksitleyici saf oksijendir. Elektrolit olarak sulu potasyum hidroksit çözeltisi kullanılır. Elektrotlar çeşitli metaller olabilir; verim %60-70, çıkış gücü: 300 W-5 KW dir.

Pil: AFC

Anot Reaksiyonu:         2H2 + 4OH- ®  4H2O + 4e-
Katot Reaksiyonu         O2 + 2H2O + 4 e- ®  4OH-
Toplam Reaksiyon:       2 H2 + O2 ® 2H2O



Şekil-7: Alkali yakıt pilinin şematik diyagramı.


2. Fosforik Asit Yakıt Pilleri (PAFC)

Fosforik asit yakıt pillerinde elektrolit olarak, teflon-bağlı silikon karbid matris içinde sıvı fosforik asit, elektrot olarak da platin katalizörlü karbon elektrotlar kullanılır.

Çalışma prensibi polimer membran yakıt pillerine benzer (Şekil-8) PA yakıt pillerinin çalışma sıcaklığı 150-220 0C’dir. Kullanılan yakıtın saf hidrojen olma zorunluluğu yoktur, sistem %1.5 kadar karbon monoksiti tolere edebilir özelliktedir. Oksitletici olarak O2 veya hava kullanılabilir. Verim %40-50, çıkış gücü 200 KW-11MW dır. Fosforik asit yakıt pilleri ticari amaçlı kullanımı en yaygın olan ve halen dünyada 200 kadar ünitede kullanılmakta olan pillerdir; hastaneler, oteller, ofis binaları, okullar, utilite güç fabrikaları ve hava alanları terminalleri gibi çok geniş kullanım alanları vardır. PAFC aynı ağırlıktaki diğer yakıt pillerine kıyasla daha az güçtedir, dolayısıyla daha büyük, daha ağırdır, ayrıca daha da pahalıdır. PEM yakıt pillerinde olduğu gibi bunlarda da platin katalizöre gerek vardır; bu da pilin fiyatını artırıcı bir diğer faktördür.

Pil: PAFC

Anot Reaksiyonu:       2H2  ®  4H+ + 4e-
Katot Reaksiyonu:      O2 + 4H+ + 4e- ®  2H2O
Toplam Reaksiyonu:   2H2 + O2 ®  2H2O



Şekil-8: PEM ve fosforik asit yakıt pillerinin şematik diyagramı.


3. Proton Değiştirici Membran Yakıt Pilleri (PEM)

Polimer elektrolit membran yakıt pilleri, diğerleriyle kıyaslandığında daha yüksek güç yoğunluğu, daha küçük hacim ve daha az ağırlık gibi avantajlara sahiptir. Elektrolit katı bir polimer, elektrotlar platin katalizörlü poröz karbon, yakıt HA

reformat, oksidant oksijen veya hava, verim %40-50, çıkış gücü 0.1 W-500 KW dir. Kullanılan hidrojen bir alkolden veya hidrokarbon yakıttan elde edildiğinde, platin katalizör CO zehirlemesine karşı hassas olduğundan, yakıtta kalan CO’in giderilmesi gerekir; bu maliyet artışını düşürmek için platin yerine, karbon monoksite dirençli Pt/Ru katalizörler geliştirilmektedir.

PEM pilleri düşük sıcaklıklarda (60-200 0C) çalıştığından anot ve katottaki yarı-reaksiyonlar çok yavaştır; bu nedenle her iki elektrotun da bir yüzü bir katalizör tabakasıyla kaplanarak oksijen ve hidrojenin reaksiyonu hızlandırılır. Katalizör, çok ince platin tozu kaplanmış karbon kağıdı veya bezidir, kaba ve porözdür ve yüzey alanı çok büyüktür; platin kaplı tarafları PEM a dönük olarak yerleştirilir.

PEM’de sadece pozitif hidrojen iyonlarını (protonlar) iletebilen polimer membran elektrolit kullanılır. Elektrolit, iki elektrot arasında sandviç şeklinde yerleştirilmiş ince tabakalar halindedir; bu tabakalar, oksitlenme ve redüklenme reaksiyonlarına yardımcı olan platin bazlı katalizör içerir. Elektrotlar ve polimer membran elektrolit kombinasyonu, iki gaz akış plakasıyla çerçevelenerek tek bir yakıt pili şekline dönüştürülür. Anot kompartımanına hidrojen, katot kompartımanına da oksijen veya hava beslendiğinde ~1 volt elektrik potansiyeli oluşur. Anot ve katot dışardan bir elektrik devresiyle birbirlerine bağlanırsa bir akım üretilerek hidrojen ve oksijen harcanır.

PEM yakıt pilleri araba, otobüs, nakliye vasıtalarında ve çeşitli sabit ekipmanlarda kullanılmaktadır. Ulaştırmada en önemli dezavantaj, hidrojenin enerji yoğunluğu düşük olduğundan, yeterli miktarda depolama zorluğudur; örneğin 500-700 km lik bir mesafeye yakıt ikmali yapmadan ulaşmak zordur.

PEM pillerin çalışma prensibi fosforik asit yakıt pillerine benzer (Şekil-8).

PİL: PEMFC

Anot Reaksiyonu:       2H2 ®  4H+ + 4e-
Katot Reaksiyonu:      O2 + 4H+ + 4e- ®  2H2O
Toplam Reaksiyon:     2H2 + O2 ®  2 H2O

4. Katı Oksit Yakıt Pilleri (SOFC)

Katı oksit yakıt pillerinde sert, poröz olmayan seramik elektrolitler kullanılır, çalışma sıcaklığı 600-1000 0C, elektrik verimi %60-80 (atık ısıdan yararlanıldığında %80-85) arasında, çıkış gücü 10-1000 kW dir. Yüksek çalışma sıcaklığı nedeniyle değerli metal katalizöre ve dış reforminge gerek olmaz., beslenen yakıtları (hidrojen, karbon monoksit, metan, reformat) iç reformingle hidrojene dönüştürür; bu özellikler pilin maliyetini düşürücü unsurlardır. Oksidant olarak oksijen veya hava kullanılabilir (Şekil-9).

Katı oksit yakıt pilleri sülfürlü bileşiklere ve karbon oksitlere karşı dirençlidir; bu özellikleri kömür bazlı yakıtları kullanmasına olanak verir. Yüksek sıcaklıkta çalışmanın bazı dezavantajları vardır; devreye alınması zaman gerektirir ve ayrıca ısı kaybının önlenmesi için ilave sistemlere ihtiyaç olur. Bu olumsuzluklar nedeniyle katı oksit yakıt pilleri sabit utilite güç üretim alanlarında ve sabit yerleşim alanlarında uygun bir enerji kaynağı olmasına karşın, taşınabilir küçük sistemler ve ulaşım araçlarında uygun değildir.

PİL: SOFC

Anot Reaksiyonu:        2H2 + 2O2 ® 2H2O + 4e-
Katot Reaksiyonu:        O2 + 4 e- ®  2O2-
Toplam Reaksiyon:       2H2 + O2 ®  2H2O



Şekil-9: Katı oksit yakıt pilinin şematik diyagramı.


5. Ergimiş Karbonat Yakıt Pilleri (MCFC)

Ergimiş karbonat yakıt pilleri doğal gaz ve kömür-bazlı güç ünitelerinin elektrik ihtiyacını karşılamak için geliştirilmiş, 250 kW-100 MW güç üretebilen yüksek-sıcaklık (600-1000°C) yakıt pilleridir; yakıt olarak hidrojen, karbon monoksit ve reformat, oksitleyici olarak CO2, O2 ve hava kullanılabilir. MCFC de verim: %50-60 (atık ısıdan yararlanıldığında %85) dolayındadır. Elektrolit, poröz bir lityum aluminyum oksit matris içinde dağıtılmış ergimiş karbonat tuz karışımlarıdır.

MCFC de değerli bir metal katalizöre gerek olmaz (Şekil-10).

PİL: MCFC

Anot Reaksiyonu:       CO32-+ H2® H2O + CO2+ 2e-
Katot Reaksiyonu:      CO2 +1/2O2 + 2e -®  CO32-
Toplam Reaksiyon:     H2 + ½ O2 + CO2 (kat) ® H2O(g) + CO2 (an)



Şekil-10: Ergimiş karbonat yakıt pilinin şematik diyagramı.


Alkali, fosforik asit ve polimer membran elektrolit yakıt pillerinden farklı olarak ergimiş karbonat yakıt pillerinde, hidrokarbon yakıtlardan hidrojen üreten dış reforming ünitesi zorunluluğu yoktur. Bunlar, çok yüksek sıcaklıklarda çalıştığından beslenen yakıtlardan hidrojeni kendi içinde, “iç reforming” prosesiyle üretir; dolayısıyla maliyeti düşürücü etkisi olur. MCF piller kömürle çalışabildiğinden CO ve CO2 zehirlenmesine karşı h
assas değildir, sülfür ve tanecik kirlenmelerine karşı dirençlidir.
Bu tip pillerin en önemli dezavantajı dayanıklılık süresidir; yüksek sıcaklıklar ve korozif elektrolit pil malzemelerinin bozulmasına ve pilin ömrünün kısalmasına neden olur.


6. Diğer Yakıt Pilleri

DMFC, Direkt Metanol Yakıt Pili: Direkt metanol yakıt pillerinde saf metanol buharla karıştırılarak doğruda pilin anoduna verilir. Metanol, sıvıdır ve nakliyesi kolaydır, enerji yoğunluğu hidrojene göre yüksek olduğundan direkt metanol yakıt pillerinde yakıt depolama sorunlarıyla karşılaşılmaz.

DMCF, polimer membran elektrolit yakıt pillerine benzer. Farklılığı yakıt olarak hidrojen yerine metanol kullanılmasıdır; anotta sulu ortamda metanol oksitlenerek CO2, hidrojen iyonları ve elektronlar meydana gelir. Sonraki kademeler PEM yakıt pillerinde olduğu gibidir.

PİL: DMFC

Anot Reaksiyonu:        CH3OH + H2O ® CO2 + 6H+ + 6e-
Katot Reaksiyonu:       3/2 O2 + 6H+ + 6e- ® 3H2O
Toplam Reaksiyon:      CH3OH + 3/2O2 ®  CO2 + 2H2O

Direkt metanol yakıt pili teknolojisi, hidrojenle çalışan pillere kıyasla yeni bir teknolojidir, 1990’lı yıllarında geliştirilmiştir ve halen cep telefonları ve diz üstü bilgisayarlarda deneme kullanımındadırlar. Devam etmekte olan araştırmalarla verimleri %40’a kadar artırılmıştır.



Şekil-11: Rejeneratif yakıt pili


Rejeneratif (veya Reversibıl) Yakıt Pili (RCF): Rejeneratif yakıt pilleri, diğerleri gibi, hidrojen ve oksijenden elektrik üretir ve yan ürün olarak ısı ve su çıkar. Ayrıca, güneş enerjisinden veya diğer bazı kaynaklardan aldığı elektrikle de yan ürün suyu elektrolizle hidrojen ve oksijene dönüştürür. Bu, NASA’nın geliştirdiği oldukça yeni bir teknolojidir (Şekil-11).

Çinko-Hava Yakıt Pili (ZAFC): ZAFC diğer yakıt pillerinden bazılarının özelliklerini birarada gösterir. Bu pillerde elektrolit seramikten yapılmış katı bir maddedir, yük taşıyıcılar OH- iyonlarıdır. Anot çinko metalinden yapılmıştır, hidrojen ve çeşitli hidrokarbon yakıtları kullanabilir, elektrik iletkenliği yüksektir, 700ºC de çalışır. Katot, bir gaz difüzyon elektrotla hava veren sistemden ayrılmıştır. Gaz difüzyon elektrot havadaki oksijeni geçiren bir membrandır. Katotta oksijen ve hidrojen reaksiyona girerek hidroksil iyonları ve su oluşur.

Pilin yüksek sıcaklıkta çalışması nedeniyle hidrokarbon yakıtların iç-reformingle hidrojene çevirebilmesi, bir dış-reforminge gerek duyulmaması ve ayrıca çıkan yan ürün ısının yüksek basınçlı buhar üretiminde kullanılabilmesi gibi avantajları vardır.

PİL: ZAFC

Anot Reaksiyonu:    CH4 + H2O ® CO2 + 6H+ +6e-
                                 Zn + OH-® ZnO + H + e-

Katot Reaksiyonu:    O2 + 2H+ + 2e- ® 2OH-
                                  O2 + 4H+ + 4e- ® 2H2O

Toplam Reaksiyon:   CH4 + 2O2 ® CO2 + 2H2O


4. Kullanım Alanları

Yakıt pili hidrojenin kimyasal enerjisini kullanarak temiz ve yüksek verimli elektrik ve su üretir. Yardımcı işletmeler (utilite) güç üniteleri gibi büyük sistemlerden küçük detektörlere kadar farklı büyüklüklerdeki uygulamalarda kullanılabilir.

Yakıt pilleri araçlardaki iç yanmalı motorların ve sabit ve taşınabilir güç sistemlerinin yerine alabilecek potansiyelde bir güç kaynağıdır. Kullanım yerleri arasında otomobiller, otobüsler ve diğer nakliye araçları, bilgisayarlar, telefonlar gibi taşınabilir pek çok malzeme, evler ve iş yerleri, fabrikalar gibi sabit mekanlar sayılabilir.

Yakıt pilleri oldukça verimli sistemlerdir ve kirliliğe neden olan atıkları azdır veya hiç yoktur. Pildeki kimyasal enerjinin elektrik enerjisine dönüştürülmesi sırasında bir miktar da ısı enerjisi çıkar. Bazı uygulamalarda bu ısıdan yararlanır, dolayısıyla pilden alınan toplam verim artar. Bir yakıt pilinin atığı yanma gazlarıdır; bir hidrokarbon yakıt kullanıldığında karbon dioksit bulunabilir, yakıt hidrojense sadece su çıkar. Çalışma sıcaklıkları düşük olan yakıt pillerinin atıklarında NOx bulunmaz.


Tablo-5: PEMFC, PAFC, AFC, MCFC, ve
SOFC’in özellikleri