Sıvılaştırılmış Petrol Gazları, LPG (liquefied petroleum gases, LPG)


LPG endüstrisi diğer endüstri dallarıyla kıyaslandığında daha genç bir endüstridir; 1904 yılında doğal gazdan sıvı benzin fraksiyonlarının ayrılmasıyla başladığı söylenebilir. Önceleri olduğu gibi şişelenerek aydınlatma amacıyla kullanılan, propanla beraber diğer doğal gaz sıvı hidrokarbonlarını da içeren karışım İlerleyen yıllarda benzin bileşenlerinden arındırılıp basınç altında sıvılaştırılarak bugün LPG olarak tanıdığımız ürüne dönüştürüldü. 1910 yılında şişelenmiş gaz, portatif sobalarda ve asetilene alternatif olarak kaynak işlerinde kullanılmaya başlandı. 1920’li yıllarda rafinasyon teknolojileri uygulanarak çok saf ve fazla miktarlarda propan elde edildi, basınçlı özel silindirler ve regülatörler geliştirildi; böylece LP gazın ticari amaçlı ve sitelerde kullanımı başladı.

II. Dünya savaşı sırasında LPG’den; inşaatların ısıtılmasında, motor yakıtı ve soğutucu olarak yararlanıldı. 1950’lerde propanın bazı plastik maddelerin hammaddesi olduğu keşfedildi ve rafineriler bu yönde üretime yöneldi. 1970-1980 yıllarındaki kriz sırasında motorlu araçlarda benzin yerine ve yerleşim yerlerindeki fuel oil yerine alternatif yakıt olarak propan kullanılmaya başlandı. Doğal gaz boru hatlarının ulaşmadığı yerlerde elektrik üretimi propanla sağlandı.

Kolay elde edilen, kolay taşınan LP gazdan yaralanılması için yıllarca süren binlerce araştırma yapıldı. Modern yakıtlara geçiş belirli aşamalardan sonra gerçekleşti. İnsanlık evlerde ve çiftliklerde yakıt olarak önce odun, odun kömürü, gazyağı ve kömür kullanıldı. Bunları takiben modern yakıtlar olan LPG, doğal gaz ve elektriğe geçildi. LPG , toplam enerji endüstrisindeki (kömür hariç) yeri yönünden değerlendirildiğinde zengin veya fakir, toplumun her kesimine hitabeden bir üründür. Bugün gerek konutlarda ve gerekse taşıtlarda kullanılan yakıtlar sıralamasında benzin ve dizel yakıtlarından sonra üçüncü sırada yer almaktadır. Gelişen sosyal yapı ve artan enerji talebi, çevre koşulları da dikkate alındığında fosil yakıtlarından yeni bir yakıt grubuna, “yenilenir enerji” teknolojilerine yönelmeyi gerektirmektedir; ancak bu teknolojiler hala çok pahalıdır.  Çevreyi ve suyu kirletmeyen, ozon tabakasını önemli derecede etkilemeyen ve “sera etkisine” yardımcı olan “çevre dostu” LPG 1990’dan sonra enerji gereksinimi olan pek çok alanda kullanılan bir yakıt oldu.


1. BİLEŞİMİ VE ÖZELLİKLERİ

LPG, doğal gaz proseslerinden ve petrol rafinerilerinden çıkan bir yan üründür; genellikle %90 propan, %2.5 bütan ve daha ağır hidrokarbonlar ile az miktarlarda etan ve propilen içeren hidrokarbonlar karışımıdır; ancak propan ve bütan oranları kullanım alanlarına ve bölgelere göre farklı olabilir.

LPG kolay depolanır ve kolay taşınır, normal basınç ve sıcaklıkta gaz, orta derecelerdeki basınçlar altında sıvı haldedir. LPG kolay alevlenebilir renksiz ve kokusuzdur; ancak herhangi bir sızıntı olması halinde tanınması için satışa sunulmadan önce rahatsız edici bir koku maddesi (merkaptanlar) ilave edilir. Havadan daha ağırdır, suyla kıyaslandığında ağırlığı suyun yarısı kadardır. Zehirli değildir, fakat teneffüs edildiğinde oksijen yokluğu nedeniyle boğulmaya sebep olur. Basınç kaldırıldığında gaz haline geçer; 1 litre sıvı LPG genleştiğinde yaklaşık olarak 250 litre gaza dönüşür.

Propan ve bütan petrol ve gaz endüstrisinde üretilen hidrokarbonlardır. Ticari propan hemen hemen tamamen propandan (C3H8) ibarettir. Ticari bütan C4H10 kapalı formülüyle gösterilen normal ve izobütan karışımıdır. İçerdiği hidrokarbonların (propan ve bütan) oktan sayıları yüksektir (propanın research oktan sayısı ~100). LP gaz, sülfür, vanadyum ve sodyum gibi metallerle diğer sıvı yakıtlarda bulunan bazı kirlilikleri içermediğinden temiz bir yakıttır. Tablo-1 ‘de propan, bütan ve bu iki gazın %50 oranlardaki karışımının tipik özellikleri verilmiştir.



Tablo-1: Ticari LP Gazın Tipik Özellikleri

Özellikler
Ticari Propan
Ticari Bütan
50/50 Ticari Propan + Ticari bütan

propan
n-bütan + izobütan

Relatif yoğunluk (sıvı), 15 0C
0.50-0.51
0.57-0.58
0.508- 0.573
Relatif yoğunluk (gaz), 15 0C, 1013.25 mbar
1.40-1.55
1.90-2.10
1.73
Gaz hacmi (1 kg), 15 0C,
1013.25 mbar, lt
537-543
406-431

Kaynama noktası,
1 atm, ~ 0C.
-45
-2

Buhar basıncı, kPa (geyc)
-10 0C
0 0C
10 0C
20 0C
30 0C

256
388
552
757
1004

4
40
95
172
266

185
292
424
593
796
Buharlaşma ısısı,
Btu/lb, 60ƒ 0F
154
160

Spesifik ısı (sıvının), kJ/kg 0C
2.512
2.386

Sülfür, % ağ.
eser-0.02
eser-0.02
eser-0.02
Havada alevlenme, 15oC, 101.325 kPa, % hac. gaz:
alt-üst sınır

2.2-10.0

1.8-9.0

2.1-9.2
Kalori değerleri, brüt (gross):
MJ/m3, kuru
MJ/kg
Kalori değerleri, Net:
MJ/m3, kuru
MJ/kg

93.1
50,0

86.1
46.3

121.8
49,3

112.9
45.8





49.8
1 m3 gaz için gerekli hava, m3
24
30





2. ELDE EDİLMESİ

LPG, doğal gaz proseslerinden ve petrol rafinerilerinden çıkan bir yan üründür; genellikle propan, bütan ile az miktarlarda daha ağır hidrokarbonlar, etan ve propilen içerir; propan ve bütan oranları kullanım yerine göre değişir. LPG kolay depolanır ve kolay taşınır, normal basınç ve sıcaklıkta gaz, orta derecelerdeki basınçlar altında sıvı haldedir. LPG, iki geniş endüstriden elde edilir; doğal gaz proseslerinden ve hampetrolün rafinasyonu sırasında.

Bu iki endüstriden de LP gaz üretimi, petrol veya gaz rezervuarlarında varolan LPG’nin ayrılmasıdır, yani LPG dışındaki yakıtları üretmek için dizayn edilmiş olan gaz işletmeleri ve rafinerilerde ister istemez elde edilen ilk ürünler LP gazlardır. Doğal gaz ve hampetrol üretimlerine bağımlı olmasına rağmen LP gazın kendi pazar avantajları vardır, diğer yakıtların hemen hemen bütün işlevlerini karşılayabilen bir yakıttır. LPG talebinin, dolayısıyla fiyatların artması, ayrıca otomobillerde LPG kullanımının yaygınlaşması daha fazla LPG üretimine yönelmeye yol açmıştır.


2.1. Doğal gaz proseslerinden

Doğal gazın temel hidrokarbonu metandır (%90 kadar), ayrıca etan, propan ve bütanlar gibi gazlarla C5 ler ve bazı hafif sıvı hidrokarbonlar vardır. Nakledilmeden veya kullanılmadan önce doğal gazın içerdiği sıvılaşabilen gazlar (LNG) ayrılır. Doğal gaz üretimi sırasında elde edilen LP gaz, Dünya LPG üretiminin ~%602ını oluşturur.

LPG bileşenleri, doğal gazdan NGL ayrılması proseslerinin propan ve bütan elde edilecek şekilde yönlendirilmesi ve NLG’nin fraksiyonlanmasıyla elde edilir. Bu prosesler doğal gaz kısmında anlatıldığından burada tekrarlanmayacaktır.

Bir örnek olarak Şekil-1‘de doğal gaz akımından C3+ fraksiyonun ayrıldığı bir LPG ayırma ünitesi verilmiştir. Proseste doğal gazdaki C3+ fraksiyonu bir absorber kolonunda hafif bir solventle çekilerek solvent rejeneratör kolonuna gönderilir; burada fraksiyonlu distilasyonla LPG ayrılarak tepeden alınır. Kalan kısım LPG’ce ‘zayıf’ solventtir; kolon dibinden çekilir, absorberin tepesinden çıkan gazlarla doygunlaştırıldıktan sonra soğutularak içerdiği sıvılaşabilen hidrokarbonlar LPG absorber kolonuna döndürülür; gaz halindeki karışım fuel gaz olarak satışa verilir. Proseste genellikle solvent takviyesine gerek olmaz.




Şekil-1: Doğal gazdan LPG kazanım ünitesi


2.2. Hampetrolün Rafinasyonu Sırasında

Hampetrolün rafinasyonuyla benzin, jet yakıtı, dizel oil gibi ürünlerin elde edilmesi aşamalarında çıkan ilk ürün LP gazlardır. Kabaca, bir varil ham petrolün rafinasyonunda %3 kadar LPG üretilir; ancak, bu oran %40’a kadar artırılabilir. Ayrıca, hampetrol kuyusundan doğal gazla beraber çekilemeyen ve hampetrol içinde kalan bir miktar LPG vardır; Hampetrol boru hatlarına veya tankerlere verilmeden önce bu asosiye gazlar sıvılaştırılarak LPG halinde ayrılır.

1. Rafineri Akımlarından

Hampetrol distilasyon kulesi, hidrotreater, katalitik reformer ve visbreaker üniteleri tepe akımları olan hafif hidrokarbon gazlar ile katalitik reformer ve nafta kolonu tepesinden çıkan sıvı hidrokarbonlar gaz fabrikalarında toplanır ve rafine edilir. Rafinasyonda çıkan etan ve daha hafifler gaz halindedirler ve yakıt gazı (fuel gaz) sistemine verilir, LPG kaynama aralığında olan propan ve bütanlar karışımı ile hafif nafta elde edilir; karışımdan merkaptanlar uzaklaştırılır, propan ve bütan birbirinden ayrılır ve depolarına gönderilir. Hafif nafta kararlı hale dönüştürülür, merkaptanlardan arındırılır ve benzin harmanlamaya verilir.

2. Rafineri Atık Gazlarından

Rafineri atık gazlarından LPG üretimi, teknoloji olarak doğal gazdan soğutularak absorbsiyonla NGL üretimine benzer; farkı seçilen absorblayıcı yağ ve soğutma sıcaklığıdır (Şekil-2).



Şekil-2: Rafineri atık gazlarından LPG üretimi


3. LPG Rafinerileri

Az sayıda olmasına rağmen LPG elde edilen üçüncü kaynak LPG rafinerileridir. LPG rafinasyonunda, LP gazın yakıt ve petrokimya hammaddesi pazar talebine bağlı olarak propan ve bütanların üretimi optimize edilir. Bu rafinerilerde hammadde, genellikle hafif hampetroller veya kondensatlardır. Ağır hampetroller, atık enerji fazla olacağından uygun hammaddeler değildir.

LPG rafinerilerindeki özel proses üniteleri,

·         Hidrokraking üniteleri; LPG üretimi için optimize edilir,
·         Katalitik reformerler; normal koşullarında, fakat aşırı klorlanmış katalizörler üzerinden yapılarak hidrokraking artırılır,
·         FCC üniteleri; özel (örneğin ZSM-5 gibi) kraking katkı maddesiyle maksimum LPG üretimine göre düzenlenir.

a. Nafta Hidrokraking Ünitelerinden

Nafta hidrokraking prosesiyle ekonomik olarak otogaz kalitede LPG elde edilir. Proseste hammadde olarak straight run nafta veya bu fraksiyonla krak nafta karışımı, katalizör olarak da yüksek aktiviteli bifonksiyonel bir katalizör (örneğin, Zeolit tip) kullanılır. Hidrokraking reaksiyonları sabit yataklı bir reaktörde gerçekleştirilir. Reaksiyon ürünleri LPG (>%80 ağ.) ve yüksek oktanlı kalıntı naftadır. Atık gaz miktarı azdır.


Şekil-3: Nafta hidrokraking ile LPG üretimi proses akım şeması


b. Katalitik Reforming Ünitelerinden

Katalitik reformer ünitelerinden çıkan ve yararlanılamayan atık gazlar, üniteye bağlanan bir geri kazanım sistemiyle saflaştırılarak LP gazlara dönüştürülür; sistem C3+ lar veya C5+ lar elde edilebilecek şekilde dizayn edilebilir. Sonuçta reformat verimi 0.15 kat, LPG verimi yaklaşık on kat artar.

c. FCC (Fluid Katalitik Kraking) Ünitelerinden

FCC ünitelerinden alınan LPG verimi uygun bir katalizör ve yardımcı katalizör seçilerek ve proses optimizasyonuyla sağlanır. Bu amaçla kullanılan çeşitli katalizörler vardır.


2.3. LPG İşlemleme (Sweetening)

İşlemleme proseslerinin amacı son üründe sülfür miktarının azaltılarak LPG veya C3/C4.şartnamesine uygun ürün elde etmek ve ayrıca alkilasyon veya oligomerizasyon proseslerine verilen C3/C4 akımındaki sülfür seviyesini düşürmektir. Bütanlarda (C4) çeşitli safsızlıklar vardır; bunlar metil merkaptan (~1000 ppm, mol.), etil, etil merkaptan (~5000 ppm, mol.), hidrojen sülfür (eser), COS (eser) dür. Propanda COS birkaç yüz ppm’e kadar çıkar.

Ekstraksiyon, oksidasyon ve kostik rejenerasyon reaksiyonlarıyla merkaptanlar R-SS-R bileşiklerine dönüştürülür.


Ekstraksiyon:

RSH + NaOH ® RSNa + H2O

Oksidasyon ve kostik rejenerasyon, (katalizörlü ortamda):

2 RSNa + ½ O2 + H2O ®    2 NaOH + R-SS-R

Toplam reaksiyon:

2 RSH + ½ O2 ® R-SS-R + H2O



Şekil-4:  Basit bir LPG işlemleme prosesi akım şeması



3. KULLANIM ALANLARI

LP Gaz Modern Bir Enerjidir

LPG kolay depolanır ve kolay taşınır, raf ömrü sonsuzdur. Çakmaklardan başlayarak her her büyüklükteki kaplarda depolanır ve taşınır. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde LPG modern bir yakıt olarak her alanda olduğu gibi yerleşim yerlerinde de çok yaygın olarak kullanılır; bunlar arasında ısıtma, mutfak fırın ve ocakları, aydınlatma sistemleri, soğutucular, elektrik üretimi, merkezi ısıtma ve soğutma sistemleri önemli LPG kullanım alanlarıdır.

LPG, yerleşim yerlerinde (evler ve oteller, v.s.,) olduğu gibi, , kontrol edilebilir ısı alınabilmesi ve yanma sonucu kalıntı bırakmaması avantajlarından dolayı ticari, zirai ve endüstrinin de hemen her kolunda kullanılabilir bir yakıttır; bunlardan bazıları işyeri ısıtması, sabit ve portatif sıcak hava üfleyiciler, radyant ısıtıcılar, soğutucu olarak, giysi temizleyicilerde kurutma sistemleri, yüzme havuzları, merkezi ısıtma, klima sistemleri, seralar, atık yakma fırınları, güç üretim sistemleri, metal işleme, seramik ve cam üreticiler,kağıt, tekstil, montaj sanayii gibi çok çeşitli iş kolları sayılabilir.

LPG Otomotiv Yakıtı (Oto Gaz)

Otomotivde kullanılan LP gazın temel bileşenleri propan ve bütandır; çok az miktarlarda propilen ve bütilen de bulunabilir. LPG diğer yakıtlara kıyasla önemli avantajlara sahiptir; bunlar:

·         Performans: LPG yüksek oktanlı bir yakıttır; RON değeri 112 dir, dolayısıyla yüksek sıkıştırma oranlı ve yüksek verimli motorlar için uygun bir yakıttır.

·         Ekonomi: LPG ekonomiktir, çünkü fiyatı benzinden daha ucuzdur. LP gazdan elde edilen enerji benzine kıyasla %25 daha az olmasına karşın belirli bir mesafe için harcanan para bazında yapılan bir kıyaslamada %35-40 daha ekonomik olduğu görülür.

·         Adaptasyon: Genel olarak her araç motoru LPG’ye adapte edilebilir; motor sadece LPG ile veya hem LPG ve hem de benzinle (veya dizel yakıtıyla) çalışabilir şekilde, yani çift-yakıtlı olarak ayarlanabilir.

·         Motor Ömrü: LPG, benzine göre %50 daha az ozon oluşturur; bunun anlamı motor parçalarındaki (silindirler, pistonlar, v.s.,) tahribatın da yarıya düşmesi, dolayısıyla motor ömrünün iki katına çıkmasıdır. LPG oktan sayısı yüksek olduğundan oktan sayısını artırmak için ayrıca bir katkı maddesi içermeyen temiz bir yakıttır.

·         LPG Çevre Dostudur: Özellikle otomobillerde kullanılmaları nedeniyle LP gazın çevreye etkileri üzerinde gerekli çalışmalar yapılmıştır. LPG yandığında oluşan tanecik yapılı maddeler hemen hemen yok denecek kadar az olduğundan sis oluşumu da çok azdır. Diğer petrol yakıtlarıyla kıyaslandığında araç emisyonlarındaki karbon dioksit %15, ozon %50, toksik emisyonlar %80, partiküller %90-100, nitrojen oksit ve karbon monoksit %40-50, hidrokarbonlar %85-100 daha azdır.

LP Gaz Kullanımı

LPG kolay alevlenebilen petrol gazlarıdır; bu nedenle doğru depolama, taşıma ve kullanılmaması halinde tehlikeli durumlarla karşılaşılabilir.

LPG basınç altında depolanır; depolandığı kapta gaz ve sıvı olarak iki fazdır; tüpler ve bağlantılardaki arızalar gaz/sıvı kaçağına, dolayısıyla tehlikeye neden olur; LPG havadan ağır olduğundan sızıntılar zeminde toplanır. Kontrol edilemeyen şartlarda aşırı sızıntı potansiyel bir yangın ve patlama kaynağıdır.

LPG silindirleri en fazla %80 doldurulmalı, sıcaklık yükselmesine karşı genişleyecek hacim bırakılmalıdır; aksi halde kap aşırı basınçlanmış hale gelebilir. LPG silindirleri boşken bile daima dik konumda tutulmalıdır; bu halde basınç kontrol valfleri çalışır durumdadır. Silindirler güneş ışığından uzakta tutulmalıdır, sıcak havalarda silindirlerin suyla soğutulması gibi önlemler alınmalıdır.

LPG basit hidrokarbonlar içerdiğinden temiz yanan bir gazdır, çevre temizliği yönünden pek çok yakıtla rekabet edebilir düzeydedir. Yanma ürünleri arasında, tanecik yapılı maddeler yok denecek kadar azdır, atmosferde sise (ozon) neden olan karbon monoksit, hidrokarbonlar ve nitrojen oksitler çok azdır. Düşük basınç altındaki kapalı kaplarda taşındığından buharlaşarak çevreye yayılmazlar.

LPG, diğer bazı enerji kaynaklarıyla (güneş ve rüzgar enerjileri gibi) çalışan güç sistemlerinde yardımcı bir enerji kaynağıdır. Bu kaynaklarda olabilecek kesintiler süresince, otomatik olarak devreye alınan LPG ile güç sistemlerinin çalışması kesintisiz olarak sürdürülebilir.

LP gaz yeni teknolojilerde bir yedek yakıttır. Yeni geliştirilmekte olan yakıt pilleri teknolojisiyle yakıtlardan, yanmayla değil, elektrokimyasal bir prosesle güç ve ısı elde edilir. Pil, hidrojen ve oksijenin kimyasal enerjisini elektrik enerjisine dönüştürür. Prosesin yan ürünleri su buharı ve ısıdır (Bak. YAKIT PİLLERİ)

Diğer bir heyecan verici teknoloji “Mikro Türbin”dir; elektrik gücü, bir LP gaz sisteminin jeneratörü hareket ettirmesiyle üretilir, çıkan ısıdan ısıtmada veya soğutmada yararlanılır. Mikro-türbinin iç yanmalı motorlara kıyasla avantajı bakımının az, kullanım süresinin uzun ve emisyonunun çok düşük seviyelerde olmasıdır.


4. TAŞIMA, DEPOLAMA VE DAĞITIM

Petrol bazlı yakıtlara olan ve giderek artan talepler beraberinde bazı yönetmeliklerin uygulamaya alınmasını zorunlu kılmaktadır; bunlar genel olarak sağlık, güvenlik ve çevre koruma amaçlı yönetmeliklerdir.

Tüm yakıtlar; LPG, doğal gaz, motor benzinleri, uçak benzinleri, gazyağı, jet yakıtları, dizel yakıtları ve fuel oiller yanıcı, parlayıcı ve patlayıcı karışımlardır, dolayısıyla bu tür maddelerin taşıma ve depolama koşulları yönetmeliklerle güvence altına alınır. Genel kurallar:

  • Taşıma ve depolamada ‘yanıcı ürün’ yönetmelikleri dikkate alınmalı, kıvılcım ve çıplak alevle temas etmemelidir. Bulunduğu alandaki elektrik sistemi yönetmeliklere uygun olmalıdır.

  • Kaplar veya tanklardan transfer edilirken topraklama yapılmalı, statik elektrik oluşması asgariye indirilmelidir. Uygun havalandırma açıklığı bulunan kapalı ve etiketli tanklarda depolanmalıdır.

  • Boşalmış depo tanklarında yanıcı ve patlayıcı buharlar bulunabilir; boş tanklarda temizlenmeden herhangi bir basınçlandırma yapılmamalı, kesme, kaynak, v.s. gibi alevle çalışmalardan kaçınılmalıdır.

  • Depolama yapılan alan uygun olmalı, çok iyi havalandırılmalıdır

EK-1. LPG Dağıtım Zinciri

Doğal gaz işleme fabrikalarından ve rafinerilerden elde edilen LPG boru hattı, gemi tankerleri ve mavnalar, demiryolu ve karayolu tankerleri gibi özel araçlarla kullanıcıya ulaştırılır.